آمارهای صادراتی نشان می دهد، امسال با رشد ۲۰ درصدی در شش ماهه ابتدایی حجم صادرات اکنون به وضعیت سال ۱۴۰۰ رسیده است. موضوعی که نشان می دهد کمبود انرژی اثر خود را بر حضور فولاد ایران در بازارهای خارجی گذاشته است.

وحید یعقوبی معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در برنامه «بولتن» اظهار می کند: ظرفیت اسمی فولاد ایران در افق ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن می رسد اما مهم آن است که ظرفیت بهره برداری از فولاد روند نزولی دارد. این در حالی است که در ۵ سال گذشته ضریب بهره برداری از ظرفیت ها در سطح میانگین جهانی قرار داشت، یعنی در دنیا این عدد ۷۳ درصد و در ایران این عدد حدود ۷۱ درصد بود اما پس از چالش انرژی این عدد به ۶۳ درصد رسید.

البته به گفته معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بخشی دیگر از کاهش تولید به دلیل کاهش نیاز داخلی است زیرا در چند سال اخیر هیچ نشانه ای از رونق بازارهای مصرف فولاد دیده نمی شود، یعنی نه پروژه های عمرانی فعالیت خاصی دارند نه ساخت و ساز رونق گرفته است.

آن طور که پیداست زنگ خطر برای صنعت فولاد کشور به صدا درآمده است. این موضوع را در این برنامه از بولتن با حضور معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، بررسی کرده ایم.