به گزارش اکوایران، کریدور شمال- جنوب به عنوان یک پل ارتباطی مهم بین کشورهای اروپایی، اسکاندیناوی و روسیه با مناطق خلیج فارس، اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا شناخته می‌شود. این کریدور شامل شبکه بزرگراه‌ها، مسیرهای دریایی وخطوط راه آهن   است و به عنوان کوتاه‌ترین مسیر ارتباطی بین روسیه و هند  شناخته می‌شود. بسیاری معتقدند این کریدور قابلیت تبدیل کردن ایران به یک مرکز ترانزیتی منطقه‌ای را دارد.

در سال های گذشته، تلاش کشورها برای حضور موثر در کریدورهای ترانزیتی منطقه به شدت افزایش یافته است و این امر منجر به فراهم آوردن شرایط حضور سرمایه‌گذاران خارجی در زیر ساختار ارتباطی این کشورها شده است. ایران، به عنوان یکی از بهینه‌ترین مسیرهای حمل و نقل کالا، در دو مسیر شرق به غرب و شمال به جنوب، توجه بسیاری از کشورها را به خود جلب کرده است. به همین منظور در حال حاضر ایجاد کریدور ابریشم برای رساند چین به اروپا در دستور کار قرار دارد و تکمیل کریدور شمال به جنوب هم در حال تکمیل است.   

در این خصوص  معاون نخست‌وزیر روسیه در نشست تخصصی نمایشگاه Made in Russia (ساخت روسیه) گفت: این کشور به دنبال تقویت مبادلات تجاری با کشورهای هند و پاکستان و دسترسی به بازار کشورهای آفریقایی از طریق کریدور شمال – جنوب و بنادر جنوبی ایران است.

براساس گزارش ایرنا، الکسی اورچوک در این نشست که با حضور برخی مقامات و صاحب‌نظران اتحادیه اوراسیا و همچنین سفیر ایران در روسیه و استاندار تهران برگزار شد، گفت: ‌این کشور هم‌اکنون برای توسعه بازار خود در جهان از جمله جنوب آفریقا تلاش می‌کند و علاوه بر آن هم به جنوب و هم به شرق نگاه خاصی دارد، چرا که این مناطق، مرکز ثقل در بازار جهانی محسوب می‌شوند.

اورچوک با بیان اینکه روسیه به دنبال تقویت امکانات لجستیک و توسعه زیرساخت ‌های کریدور شمال – جنوب است، گفت:‌این کریدور با سه مسیر و با گذر از روسیه و سایر کشورها به بندر عباس و بندر چابهار در جنوب ایران می‌رسد که از این طریق، می‌توان کالاها را به بازار هند، پاکستان و آفریقا عرضه کرد.

معاون نخست وزیر روسیه گفت:‌ آفریقا را به صورت جدی در مرکز توجه قرار داده ایم، چرا که می تواند بازار فروش محصولات ما باشد، این بازار همواره منتظر کالاهای روس است.

اورچوک در ادامه با بیان اینکه امروز بازار اتحادیه اوراسیا به ثبات دست یافته است، افزود: هم اینک به دنبال ایجاد شرایط پایدار برای توسعه مبادلات تجاری این اتحادیه هستیم به گونه‌ای که برای روسیه و دیگر کشورها منافعی را به همراه داشته باشد و به هدف یکپارچه سازی اتحادیه اوراسیا دست یابیم.

معاون نخست وزیر روسیه گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد توجه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است و برای این اتحادیه در سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۴۵ میلادی چشم‌اندازی به دستور وی تهیه شده است و کارها فعالانه دنبال می‌شود و توسعه زیرساخت‌های در حال پیگیری است.