به گزارش اکوایران، امروز (شنبه 29 مهر) نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح و در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، بند الحاقی ۵ ماده ۷۳ لایحه برنامه را که مربوط به افزایش مالیات محصولات دخانی بود، تصویب کرد.

جزئیات  بند الحاقی ۵ ماده ۷۳ لایحه برنامه به شرح زیر است:

۱. از ابتدای سال ۱۴۰۳ مالیات هر نخ سیگار نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور سالانه به شرح زیر افزایش می‌یابد:

۱-۱ تولید داخل با نشان ایرانی 15 درصد

۱-۲ تولید داخل با نشان بین المللی 25 درصد

۱-۳ سیگار وارداتی با هر نشان 50 درصد

۱-۴ هر بسته تنباکوی پنجاه گرمی تولید داخل 20 درصد

۱-۵ هر بسته تنباکو پنجاه گرمی وارداتی آماده مصرف 55 درصد

طبق این بند صددرصد درآمدهای حاصل از اجرای این جزء توسط سازمان امور مالیاتی وصول و به خزانه داری کل کشور واریز می‌شود و در بودجه‌های سنواتی برای  کاهش مصرف دخانیات، پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از آن، توسعه اماکن ورزشی با اولویت مناطق کمبرخوردار و توسعه اماکن ورزشی در مدارس اختصاص می‌یابد.

در این بند تاکید می‌شود؛ مالیات بر ارزش افزوده خاص محصولات دخانی موضوع بند «ت» ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالیات عملکرد، حقوق ورودی و حق انحصار بر محصولات دخانی برقرار است. 

۲. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است:

۲-۱ امکان دسترسی برخط سازمان امور مالیاتی کشور به سامانه اطلاعاتی واردات، تولید و توزیع سیگار و انواع محصولات دخانی را فراهم کند.

۲-۲ نسبت به شناسایی کلیه واحدهای تولیدی و عرضه کننده محصولات دخانی که به صورت غیرقانونی تولید و عرضه م‌ شود اقدام و ضمن جلوگیری از فعالیت آنان متخلفین را به مراجع قضائی معرفی کند.

۳.ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به جمع‌آوری کلیه محصولات دخانی اعم از قاچاق و تقلبی شناسه (کد) رهگیری اقدام و متخلف را به مراجع قضائی معرفی کند.

۴. وزارت ارشاد موظف است چاپخانه‌هایی را که بدون مجوز قانونی نسبت به چاپ اقلام مورد نیاز تولیدکنندگان مواد دخانی خصوصا تنباکوی معسل(میوه‌ای) با نشانه‌ای مختلف خارجی و داخلی اقدام می‌کنند، شناسایی و متخلف را به مراجع قضائی معرفی کنند.