به گزارش اکوایران، به‌گفتۀ افرادی که تاکنون به‌دنبال اخذ مجوز قانونی بازیافت زباله (جمع‌آوری و فروش ضایعات) بودند مواجه شدن با دلایلی همچون اشباع ظرفیت، عدم وجود صلاحیت و دلایلی دیگر، امکان اخذ مجوز بسیار کم و محدود بود.

در همین راستا شورای رقابت برای از بین بردن این انحصار، در اردیبهشت 1400، دستورالعمل تنظیم بازار پسماند را تصویب کرد. این مصوبه ماند تا اینکه هیئت مقررات‌زدایی و تسهیل مجوزهای کسب‌وکار در جلسه هفتاد و هفتم خود، تسهیل صدور مجوزهای بازیافتی را با عنوان مجوز جمع‌آوری و فروش ضایعات تصویب کرد.

براساس مصوبه 77 هیئت مقررات‌زدایی، بازیافت (جمع‌آوری و فروش ضایعات)، یک کسب‌وکار صنفی شناخته شد و مجوز این کسب‌وکار برای همه متقاضیان دارای شرایط، به‌صورت ثبت‌محور صادر خواهد شد و دارندگان این مجوز می‌توانند به‌صورت کاملاً رسمی و قانونی فعالیت کنند.

گفتنی است ️خرید و فروش ضایعات، طبق قانون تا پیش از تبدیل به پسماند، صنفی است و هیچ کس حق ندارد مزاحم دارندگان این مجوز شود.

بنابر گزارش تسنیم، از این به بعد تمام کسانی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند می‌توانند از طریق درگاه ملی مجوزها بدون هیچ رانت و انحصاری اقدام به اخذ این مجوز کنند.

دامنۀفعالیت مجوز بازیافت زباله‌ها

طبق مصوبه هیئت مقررات‌زدایی مجوز بازیافت در 4 عنوان ساماندهی شده است که شامل:

1 ـ جمع‌آوری و فروش ضایعات عمومی

2 ـ جمع‌آوری و فروش ضایعات مواد نفتی (که به‌دلیل حساسیت‌های موجود، البته ضوابط آن سخت‌گیرانه‌تر وضع شده است)

3 ـ فعالیت سکوها (پلت‌فرم‌ها) در حوزه جمع‌آوری و فروش ضایعات (واسط بین مصرف‌کننده و فرد صنفی)

4 ـ جمع‌آوری و فروش ضایعات (توسط وانت‌بار) است.