به گزارش اکوایران؛ با توجه به ابلاغیه منتشر شده از سوی این شورا این سوال مطرح می‌شود که آیا امضای اکثریت اعضای شورا که خارج از جلسه صورت گرفته وجاهت قانونی دارد یا باید صورت جلسه در اتاق نهایی می‌شد؟ از سوی دیگر چرا صورت جلسه شورای شورای عالی نظارت بر اتاق ایران تاکنون منتشر نشده است تا ابهامات موجود برطرف شود؟

براساس پیگیری‌های «اکوایران» از یک منبع موثق، دستور جلسه اخیر شورای عالی نظارت ۴ بند داشته که شامل « تفسیر تبصره ذیل بند ۷/۲ آیین نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق شهرستان اصلاحی مورخ ۲۰/ ۱۰/ ۱۴۰۱»، « رسیدگی به اعتراضات انتخابات هیات نمایندگان اتاق آبادان»، « بررسی ابهامات مطرح شده و اعتراضات نسبت به انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران » و « رسیدگی به اعتراضات انتخابات هیات نمایندگان اتاق آبادان» بوده است. 

دستور قانونی است

اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا دستور جلسه های مذکور منطبق با اختیارات قانونی شورای عالی نظارت است یا خیر و قابلیت اجرایی دارد؟ برخی منابع می‌گویند که طبق تفسیر شورای نگهبان و بموجب بند ۸/۹ آیین نامه مرجع، تفسیر آیین‌نامه مصوب شده، به امر مختوم و اجراء شده تسری پیدا نمی‌کند که به معنی این است که این حکم عطف به ماسبق نمی‌شود. 

در نظریه تفسیری شورای نگهبان براساس شماره ۵۸۳/ ۲۱/ ۷۶ مورخ ۱۰/ ۳/ ۱۳۷۶ آمده «تفسیر از زمان بیان مقنن در کلیه موارد لازم الاجرا است. در مواردی که مربوط به گذشته بوده و مجریان برداشت دیگری از قانون داشته اند و آن را به مرحله اجرا گذاشته اند تفسیر به موارد مختومه مذکور تسری نمی یابد»

این منبع موثق در ادامه به این نکته اشاره می کند: بنابراین تفسیر شورا در خصوص تبصره ذیل بند ۷/۲ نسبت به انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران که مطابق آیین نامه برگزار شده، نتیجه آن به ثبت رسمی رسیده و در روزنامه رسمی هم منتشر شده است ، قابلیت تسری ندارد و چنانچه نظریه تفسیری از ناحیه شورا در چارچوب و تشریفات مقرر در  آئین‌نامه وظایف، تشکیل جلسات، نحوه تصمیم گیری و مصوبات شورای عالی نظارت مصوب مورخ ۱۸/ ۱۲/ ۱۳۷۷ صادر و ابلاغ شود ، ناظر به آینده خواهد بود و به انتخابات هیات رئیسه اتاق ایران به لحاظ مختوم بودن موضوع تسری پیدا نخواهد کرد.

از سوی دیگر در بند ۳/۵ آیین نامه اخیر آمده «رای گیری برای اخذ تصمیم ( در شورای عالی نظارت) علنی خواهد بود و صورتجلسه تنظیمی به امضای حاضرین اعم از موافق و مخالف خواهد رسید. خلاصه نظرات موافقین و مخالفین در صورتجلسه درج خواهد شد»

توییت جدید سلاح‌ورزی: فیلم جدید را منتشر کنید

جلسه بدون صورت جلسه

این منبع مطلع به این نکته اشاره می‌کند که حسب اعلام منابع آگاه در جلسه اخیر شورای‌عالی تشریفات مقررات در بند ۳/۵ رعایت نشده به صورتی که هیچگونه صورتجلسه‌ای  با حضور اعضای حاضر تنظیم و به رای گیری گذاشته نشده است و قبل از اتخاد تصمیم دو وزیر جلسه را ترک کرده و عملا جلسه بدون هیچ گونه تصمیم گیری ، بی نتیجه پایان یافته است. بنابر وجود صورتجلسه و ابلاغ آن در جلسه رسمی صورت نگرفته است.

این منبع مطع در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که اساسا شورای عالی نظارت بموجب قانون اتاق ایران و آیین نامه های مورد اشاره اختیاری در خصوص رسیدگی به اعتراضات احتمالی نسبت به فرایند انتخابات هیات رئیسه اتاق های شهرستان ها و اتاق ایران ندارد. بنابراین ورود شورای عالی نظارت خارج از مدار قانون است.

دعوای بی‌پایان انتخابات اتاق؛ بی‌قانونی از سمت دولت بود یا بخش‌خصوصی؟