به گزارش اکوایران؛ فعالان بخش خصوصی در دو سه سال گذشته، بخش خصوصی بارها درباره این مشکل و آسیب‌های ناشی از ناترازی گاز و برق به دولت تذکر داده، ولی همچنان ناترازی انرژی مسئله مهم اقتصاد کشور محسوب می‌شود. مشکل به وجود آمده موجب شدتا با نزدیک شدن به فصل سرما فعالان بخش خصوصی برای رفع این مشکل اعلام آمادگی کنند و از سرمایه‌گذاری 12 میلیارد دلاری برای رفع ناترازی گاز خبر دهند.   

در این خصوص رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در نشست خبری این کمیسیون با اشاره به ناترازی گاز در فصل سرما، گفت: در صورت تضمین دولت، بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری 10 تا 12 میلیاردی برای رفع ناترازی گاز آماده است.

آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در نشست کمیسیون انرژی عنوان کرد: در 6 ماه گذشته، رئیس‌جمهوری چهار بار نشست شورای عالی انرژی را برگزار کردو حضورش در همه این نشست‌ها، نشان از عزم رئیس‌جمهوری بر حل ناترازی گاز است ولی باید گفت عدم توجه مدیران شرکت گاز به این موضوع، کشور را وارد بحران جدی خواهد کرد. امیدواریم دولت به موضوع ناترازی گاز و برق به‌طورجدی وارد شود تا اقتصاد و صنعت حداقل آسیب را ببیند.

به گفته رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، در دو سه سال گذشته، در ایام سرد سال، بیش از 200 میلیون مترمکعب گاز ناترازی داشتیم. بخشی از این ناترازی به دلیل بدمصرفی بخاری‌های پرمصرف گرید F و G اتفاق افتاده است. با پیشنهاد اصلاحی بخش خصوصی در این حوزه، قرار بود این مقدار بخاری در چهار یا پنج سال تعویض شود که این اتفاق نیفتاده است.

او ادامه داد: به‌هرحال یک سال از این مصوبه دولت در حوزه تعویض بخاری‌های پرمصرف می‌گذرد و هنوز هیچ اقدام مشخصی در مسیر کاهش مصرف رخ نداده است. امسال هم شاهد این خواهیم بود که صنایع پتروشیمی و صنایعی مثل فولاد از ناترازی گاز آسیب ببینند.

ضربه ناترازی به اقتصاد

 رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران تصریح کرد: نمایندگان بخش خصوصی نگران هستند که برای سال 1402 با مشکل کمبود گاز مواجهه باشند و این ناترازی به اقتصاد کشور ضربه می‌زند. واحدهای تولیدی به دلیل محدودیت در دریافت خوراک گاز، تولیدشان محدود می‌شود، درنتیجه درآمد ارزی آنها محدود خواهد شد و به این نسبت با ناترازی در تولید پتروشیمی، فولاد و سیمان مواجهه می‌شویم که آسیب جدی اقتصاد ملی و درآمد ارزی کشور وارد خواهد شد.

به‌گفته رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، قاعده این است که با رویکردی منطقی اجازه سرمایه‌گذاری به بخش خصوصی داده شد. دولت باید تضامین مناسب به سرمایه‌گذارها برای بازگشت سرمایه‌شان بدهد.

او ادامه داد: در حال حاضر بخش خصوصی می‌تواند حدود 10 الی 12 میلیارد دلار برای حل مشکلات ناترازی گاز در کشور سرمایه‌گذاری کند، ولی برای بازگشت سرمایه‌اش نیاز به تضامین دولت دارد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تاکید کرد: احداث نیروگاه در مقابل ناترازی برق تناسبی ندارد. از طرفی هماهنگی با صنعت یا مردم برای قطع زمان‌مند برق و کاهش مصرف راه‌حل مسئله نیست و قطعی برق آسیب جدی به صنعت می‌زند.

او تصریح کرد: شرکت گاز در مقابل مسئله ناترازی بی‌مسئولیتی می‌کند و به اقدامات کاهنده و مصرف بهینه توجهی ندارد و فقط به سرمایه‌گذاری علاقه‌منداست. درحالی‌که در دنیا شعار اصلی حوزه انرژی، کاهش مصرف است نه سرمایه‌گذاری برای تولید جدید.

نجفی ادامه داد: در نبود نهاد رگولاتور، ذی‌نفع هر گونه کاهش انرژی در کشور، دولت است. دولت تولیدکننده، فروشنده، توزیع‌کننده و قیمت‌گذار حوزه انرژی است. برای همین در بهترین حالت، سرمایه‌گذار باید امیدوار به دریافت پول به‌موقع خود باشد.