به گزارش اکوایران؛ فعالان اقتصادی از کندی در روند تخصیص ارز با عنوان بی‌انضباطی بانک مرکزی یاد می‌کنند و معتقدند که بانک مرکزی به زمان‌بندی تعیین شده برای تخصیص ارز پایبند نیست و این امر علاوه بر مشکلاتی که بر تولید به وجود آورده روند ترخیص کالا از گمرکات کشور را هم با مشکل مواجه کرده است.

فعالان اقتصادی طولانی معتقدند فرآیند تخصیص ارز به بخش واردات علاوه بر اینکه موجب شده تا شاهد بی‌انضباطی‌ها و نابسامانی‌هایی در حوزه تخصیص ارز باشیم روند ترخیص کالاها از گمرکات را بسیار طولانی کرده است. از طرفی چون بیش از ۹۰ درصد آنچه امروز وارد می‌شود مواد اولیه تولید و تجهیزات است، روند طولانی ترخیص آنها به پروسه تولید لطمه وارد می‌کند.

در این خصوص علیرضا مناقبی، رئیس مجمع عالی واردات با انتقاد از کندی فرآیند تخصیص ارز برای واردات، گفت: تخصیص ارز و تهاتر آن به سختی انجام می‌شود و به ‌دلیل کندی فرایند تخصیص و مشکل تهاتر ارز حاصل از صادرات برای واردات، رسوب کالا در گمرک تشدید شده و واردکنندگان قانونی با مشکل مواجه شده‌اند.

 رسوب کالا یکی از مواردی است که رئیس مجمع عالی واردات به آن اشاره کرد و افزود: هیچ واردکننده قانونی به دلیل منافع خود کالای وارداتی را در گمرک نگه نمی‌دارد بلکه به دلیل مشکلات حاکمیتی مانند تخصیص ارز و… واردکننده مجبور به انبار کالا می‌شود.

وی افزود: گمرک مقصر نیست و واردکننده قانونی هم قطعا نمی‌خواهد که کالای خود را رسوب کند البته نکته این است که تاکنون آمار دقیقی از وضعیت رسوب کالاهای مانده در گمرک داده نشده است؛ به این معنا که کالای رسوب شده مربوط به کیست و چرا در گمرک مانده است؟ آیا کالا در مسیر تخصیص ارز مانده یا مشکلاتی با وزارتخانه‌های دیگر داشته است؟

مناقبی تصریح کرد: هزینه‌هایی را که در گمرک بابت انبارداری داریم نسبت به کشورهای اطراف کم است، بنابراین برخی شاید به این دلیل کالا را در گمرک نگه دارند.