به گزارش اکوایران، باتوجه به عدم تغییر شرایط واردات کالای همراه مسافر در گمرکات ایران برای سال 1402، کماکان سالانه مسافران تا میزان 80 دلار از پرداخت حقوق ورودی معاف هستند. مازاد بر آن به شرط غیر تجاری بودن کالا با اخذ حقوق گمرکی و دو برابری سود بازرگانی قابل ترخیص است.

گمرک ایران در این باره اعلام کرد: پرداخت حقوق ورودی در مورد کالاهای همراه مسافر ورودی طبق مواد ۱۳۵، ۱۳۶ و ۱۳۸ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی اقدام می‌شود و در هیچ یک از این مواد قانونی، اشاره‌ای به جنسیت یا تاهل و تجرد افراد و همچنین کشور مبدا نشده است. در خصوص پرداخت حقوق ورودی به دلار نیز طبق مقررات، ارزش گذاری کالا با نرخ برابری ارزهای خارجی طبق اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌پذیرد و وصول حقوق ورودی در گمرک به ریال می‌باشد.

گمرک ایران تاکید کرد: طبق ماده ۱۳۸ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی کالای همراه مسافر ورودی سالانه تا میزان ۸۰ دلار از پرداخت حقوق ورودی معاف و مازاد بر آن به شرط غیر تجاری بودن با اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی قابل ترخیص خواهد بود.

گمرک ایران افزود: چنانچه کالای همراه مسافر جنبه تجاری نداشته باشد، به استثنای کالاهای ممنوعه پس از انجام تشریفات گمرکی ترخیص می‌شود و در صورتی که جنبه تجاری داشته باشد، در مورد کالاهای مجاز و مجاز مشروط ترخیص آن از گمرک منوط به رعایت مقررات و انجام تشریفات مربوط به کالای تجاری است.