به گزارش اکوایران، کمتر از یک ماه به شب یلدا مانده است. اما از امروز 4 آذر 1402، سازمان میادین شهرداری تهران به پیشواز رفته و از قیمت آجیل و خشکبار در میادین خود رونمایی کرده است. قیمتی که نسبت به بازار قطعا قابل تامل است. چون همین الان که کف قیمت پسته در میادین شهرداری تهران 495 هزار تومان است در بازار کف قیمت یک کیلو پسته 700 تومان است. اما سقف قیمت یک کیلو پسته در بازار فعلا  850 هزار تومان است. در مقابل سقف قیمت پسته در میادین 610 هزار تومان است.

در میادین ارزان‌ترین نوع آجیل به تخمه کدو ریز بر می‌گردد که کیلویی 86 هزار تومان است. بعدش نخودچی دو آتیشه و سویا آجیلی است هر کدام جداگانه کیلویی 99 هزار تومان است. در نرخنامه میادین شهرداری تهران آجیل ها است که بعد از بادام هندی که کییلوی 510 هزار تومان است. سه نوع پسته احمداقایی، اکبری و کله قوچی در صدر قیمت‌ها هستند.

020804

درحال حاضر قیمت انواع خشکبار هم در میادین به آجیل‌ها طعنه می‌زنند. هرچند فاصله آنها با انواع آجیل زیاد است. قیمت هر کیلو کیوی خشک اسلایسی درجه 420 هزار تومان است. بعد از کیوی اسلایسی با فاصله قابل توجه توت قرار دارد که نرخش در میادین کیلویی 350 تومان است. بعد از آن هم  شلیل و خرمالوی خشک اسلایسی در میادین خودنمایی می‌کنند. قیمت آنها برابر با 320 تومان است. آلوجنگلی درشت در میادین در بین خشکبار ارزانترین محصول هستند. قیمت هر کیلو آلوجنگلی در این بازار 78 هزار تومان است.

020804فعلا مشخص نیست در بلندین شب سال، یلدای زیبا چه بر سر قیمت‌ها می‌آید. شاید در میادین این نرخ ثابت بماند. البته بعید است و به احتمال زیاد این نرخنامه در آستانه یلدا یا همان شب چله رشد کند و تعداد زیادی از مردم «انقلاب زمستانی» را مثل سال‌های قبل بدون آجیل و خشکبار سر کنند. حتی اگر هم این اتفاق نیفتد باز تعداد قابل توجهی از مردم ایران نمی‌توانند جشن طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی را با آجیل و خشکبار جشن بگیرند.