به گزارش اکوایران؛ تورم چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل یا به عبارتی تورم سالانه کالاهای وارداتی هم رشدی 143.9 درصدی داشته است.

 قیمت کالاهای وارداتی یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله است و تغییرات آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص قیمت کالاهای وارداتی از کلیه کدهای تعرفه وارداتی کشور سال ١٤٠٠ (سال پایه) استفاده شده است. اطلاعات مورد استفاده در این طرح از آمارهای ثبتی گمرک و طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) است.  

براساس گزارش منتشر شده در فصل تابستان ١٤٠٢، شاخص قیمت کل کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های ریالی ٤٥٣,٥ بوده که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ٤.٤ درصد داشته است. از سوی دیگر این شاخص نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) هم  ٥٦.٧ درصد و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ١٤٣.٩ درصد افزایش داشته است.

از سوی دیگر در فصل تابستان ١٤٠٢، شاخص قیمت کل کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌های دلاری هم برابر با ١٢٢,٣ بوده که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) 3 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٦.٨ درصد و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ١٠.٨ درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش می‌توان گفت عوامل مختلفی بر افزایش قیمت کالاهای وارداتی در تابستان اثرگذار بوده است. عواملی مانند عرضه و تقاضا در بازار جهانی، شرایط جنگ یا مخاطرات پیشبینی نشده  می‌توانند قیمت خرید و فروش را در بازارهای جهانی با تغییر مواجه کنند. همچنین دولت‌ها ممکن است با اعمال سیاست‌های تجاری و کنترل بر میزان صادرات و واردات، اعطای یارانه یا گرفتن عوارضی مانند عوارض گمرکی، موجب تغییر قیمت‌های نهایی کالاهای صادراتی یا وارداتی شوند.