به گزارش اکوایران؛ براساس آمار گمرک روند تجارت ایران و عمان در 8‌ ماه سال جاری برابر با یک میلیارد و 470 میلیون دلار بوده که با کل مبادلات تجاری سال 1401 تنها 30 میلیون دلار اختلاف دارد و فعالان اقتصادی معتقدند رسیدن به رقم صادراتی سال گذشته دور از ذهن نیست و عبور از آن قابل دستیابی است.

براساس آمار گمرک مناسبات تجاری دو کشور در سال ۹۷ یک میلیارد و ۱۶۷ میلیون دلار، سال ۹۸ معادل ۶۹۴ میلیون دلار، سال ۹۹ معادل ۸۷۲ میلیون دلار، سال ۱۴۰۰ معادل یک میلیارد و ۳۳۵ میلیون دلار و در سال ۱۴۰۱ معادل یک میلیارد و ۸۸۷ میلیون دلار بوده و در 8 ماه سال 1402 هم حجم تجارت دو کشور به یک میلیارد و 470 میلیون دلار رسیده است.

 سلطان هیثم پادشاه عمان به ایران در خرداد سال جاری بسیاری آغاز فصل جدیدی در روابط دوجانبه بین عمان و ایران و خبر دادند. طی سال‌های اخیر روابط دوجانبه ایران و عمان در بعد سیاسی در سطح مطلوبی قرار داشته، اما ارزیابی روند تجاری دو کشور نشان از آن دارد که روابط تجاری دو کشور چندان مناسب نیست و به لحاظ حجم تجارت، عمان جایگاه هشتم را در میان کشورهای همسایه ایران قرار دارد و با این شرایط می‌توان گفت روابط تجاری متناسب با روابط سیاسی پیش نرفته است.

بیستمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و عمان

با توجه به وضعیت روابط تجاری دو کشور فردا بیستمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و عمان برگزاری خواهد شد که با توجه به سفر وزیر خارجه سلطنت عمان به همراه هیات همراه می‌توانیم شاهد بهبود مناسبات تجاری باشیم. سازمان توسعه و تجارت با خبر برگزاری بیستمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و عمان از فردا به مدت دو روز اعلام کرد که دو کشور برای افزایش حجم روابط تجاری و آغاز مذاکرات برای امضای موافقت‌نامه تجارت آماده شده‌اند.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در کمیته کارشناسی بیستمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و عمان از عزم دو کشور برای افزایش حجم روابط تجاری و آغاز مذاکرات برای امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی ایران و عمان در آینده نزدیک خبر داد و اعلام کرد به زودی شاهد گسترش روابط تجاری فی‌مابین خواهیم بود.

مهدی ضیغمی همچنین اظهار امیدواری کرد رفت و آمد‌های تجاری منجر به توسعه روابط تجاری و دستیابی به اهداف تجاریی شود.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با بیان اینکه حجم تبادلات تجاری فعلی متناسب با اهداف و ظرفیت‌های دو کشور نیست، تاکید کرد با برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته در کمیسیون مشترک و با تحقق اهداف تجاری دو کشور شاهد افزایش قابل توجهی در حجم تجارت دو کشور باشیم.

ضیغمی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و عمان در سال گذشته یک میلیارد و 800 میلیون دلار بوده است، اظهار امیدواری کرد این میزان در سال جاری افزایش یابد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه کشور عمان از جایگاه ویژه‌ای در حوزه کشورهای خلیج فارس برای ایران برخوردار است، ادامه داد: همکاری در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، سرمایه‌گذاری، صنعتی، معدنی، استاندارد، مالی، بانکی، مناطق آزاد، کشاورزی، شیلات، دامپروری، حمل و نقل، نفت و گاز، پتروشیمی و انرژی، گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی، بهداشت و درمان، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، ارتباطات و.... در قالب کمیسیون همکاری مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان پیگیری می‌شود.

وی همچنین از آغاز مذاکرات برای امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور در آینده نزدیک و با نظر مثبت مقامات دو کشور خبر داد.