به گزارش اکوایران؛ موقعیت ایران در ترانزیت کالای بین المللی، امیتاز ویژه‌ای محسوب‌ می‌شود که بی‌توجهی به آن موجب شده تا در سال‌های اخیر شاهد ایجاد مسیر موازی بسیاری در اطرف ایران باشیم. کریدور شمال-جنوب که روسیه و کشورهای آسیای میانه را به آب‌های بین المللی متصل می‌کند از جمله این پروژه‌ها محسوب می‌شود که توسعه آن می‌تواند بهبود مناسبات تجاری ایران با کشورهای شمالی را به همراه داشته باشد.               ظرفیت شمال-جنوب با توجه به تولید کشورهای اوراسیا و کشورهای اطراف آن بیش از 10 میلیون تن است و این کریدور برای انواع محصولات شرایط حمل دارد. کریدوری که فعالان اقتصادی معتقدند برای این مسیر تجاری باید یک نقشه راه مشترک تعریف کنیم. کریدور ریلی شمال-جنوب دارای دو شاخه است و از اهمیت بسیاری برای کشورهای شمال ایران برخوردار است.

 دانیل ایبرایف رئیس انجمن کارفرمایان قرقیزستان، در نشستی با اتاق بازرگانی ایران در این خصوص بر این نکته تاکید کرد که این انجمن به دنبال اجرای پروژه‌های مشترک با بخش خصوصی ایران است و در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک هم در ایجاد شرکت‌های مشترک با ایران در این کشور هم قرقیزستان و هم در کشور ثالث آمادگی دارد.   

او با اشاره به برنامه این انجمن برای اجرای کریدور ریلی بندرعباس-اوش در جنوب قرقیزستان، عنوان کرد: در این رابطه جلسات مختلف با حضور وزرای راه و شهرسازی چهار کشور ایران، ازبکستان، قرقیزستان و ترکمنستان برگزار شد که نتیجه آن امضای پروتکلی بین این چهار کشور برای ایجاد اپراتور واحد برای این کریدور بود.

ایبرایف افزود: باید شرکت‌ها زیر نظر اتاق ایران کمک کنند تا پروژه ایجاد شرکت لجستیک را پیش ببریم. ظرفیت این کریدور با توجه به تولید کشورهای اوراسیا و کشورهای اطراف آن بیش از 10 میلیون تن است و باید توسعه یابد. این کریدور برای انواع محصولات شرایط حمل دارد. بنابراین باید یک نقشه راه مشترک برای توسعه آن تعریف کنیم.

ایجاد سازوکار پرداخت میان ایران و قرقیزستان

ایجاد سازوکار پرداخت میان ایران و قرقیزستان یکی در از مواردی است که در این نشست به آن اشاره شد.  

قدیر قیافه نایب‌رئیس اتاق ایران در این نشست مشترک عنوان کرد: پیش از این و به ویژه در فاصله سال‌های 2005 تا 2007 تلاش‌های زیادی برای دریافت مجوز فعالیت دو بانک ایرانی در قرقیزستان انجام شد، اما متاسفانه به نتیجه نرسید و این مشکل به قوت خود باقی است.

او ابراز امیدواری کرد با همراهی مسئولین قرقیزستان و بخش خصوصی این کشور، بتوان این تلاش‌ها را دوباره به جریان انداخته و این بار به نتیجه رساند. به گفته قیافه، قطعاً فعالیت شعبه‌هایی از بانک‌های خصوصی و دولتی ایران در قرقیزستان می‌تواند به توسعه روابط تجاری میان دو کشور کمک کند.

توسعه با ایجاد زیرساخت پرداخت

حامد عسگری معاون بین‌الملل اتاق ایران نیز در این نشست با تأکید بر اینکه برای توسعه روابط تجاری باید زیرساخت‌های لازم فراهم باشد، گفت: یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های لازم، توسعه حمل‌ونقل و در کنار آن وجود سازوکارهای مناسب «پرداخت» است.

او با ابراز آمادگی برای تقویت حوزه لجستیک و عملیاتی‌تر شدن طرح‌های مرتبط با آن در رابطه با قرقیزستان، گفت: باید برای موضوع پرداخت‌های مالی میان ایران و قرقیزستان هم سازوکارهای جدیدی مستقل از شبکه بانکی تعریف کنیم.

عسگری در این خصوص پیشنهاد داد که دو طرف شرایطی را فراهم کنند تا برخی از شرکت‌های فعال حوزه دانش‌بنیان ایرانی که در بخش ابزارهای پرداخت، فعالیت می‌کنند بتوانند با همتایان خود در قرقیزستان جلسات مشترکی داشته باشند تا فارغ از راه‌های مرسوم بانکی بتوانیم بستر پرداخت جدیدی میان دو کشور تعریف کنیم، چرا که نمی‌توان به راه‌حل‌های حاکمیتی برای حل مشکل پرداخت‌ها اتکا کنیم.

استفاده از ارز‌‌های دیجیتال در اوراسیا

در خصوص سازوکار پرداخت میان ایران و قرقیزستان رئیس انجمن کارفرمایان قرقیزستان گفت: در چهارچوب اتحادیه اوراسیا استفاده از ارزهای دیجیتال در حال پیگیری است و می‌تواند روش خوبی برای کشورها باشد.

به گفته ایبرایف، پیشنهاد ایجاد بانک ایرانی در قرقیزستان با توجه به حجم پایین تجارت دو کشور به نتیجه نرسیده است. او تأکید کرد: باید در کنار تلاش برای تعریف مکانیزم پرداخت، موضوع توسعه کریدورها را با هدف توسعه تجارت دو کشور دنبال کنیم.

او با استقبال از پیشنهاد ایجاد مکانیزم پرداختی مستقل از بانک، افزود: پیشنهاد می‌کنم در ماه دسامبر نشست تخصصی برای توسعه حمل‌ونقل دو کشور در چهارچوب تفاهم قبلی با اتاق ایران برگزار کنیم. همچنین می توانیم برای برگزاری نشست‌های تخصصی دیگری در حوزه‌های پتروشیمی، محصولات کشاورزی و دیگر حوزه‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

ایبرایف با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای درباره ایجاد گفت‌وگوی تجاری بین ایران و شورای تجاری اوراسیا و عدم برگزاری جلسات مرتبط با آن، بیان کرد: بهتر است هرچه زودتر برای عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه جلسات مرتبط را برگزار کنیم. پیشنهاد من این است که اولین جلسه را با حضور روسای اتحادیه‌های پنج کشور عضو شورای تجاری اوراسیا و ریاست اتاق ایران در ژانویه برگزار کنیم.