به گزارش اکوایران؛ بررسی روند واردات محصولات فولادی و زنجیره آهن در این مدت نشان می‌دهد، هرچند بخشی از نیاز کشور به زنجیره فولاد کشور از مسیر تولید داخل تامین می‌شود، اما برای تامین نیاز بازار به انواع مقاطع فولادی، شمش فولادی و محصولات فولادی همچنان نیاز به واردات احساس می‌شود. در گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به این نکته اشاره شده که حجم واردات این محصولات کمتر از میزان تولید در کشور بوده است.

براساس داده‌های اعلام شده در این مدت بیشترین میزان حجم واردات فولاد مختص محصولات فولادی معادل ۹۴۳ هزار تن بوده که ۱۴۶هزار تن آن در هشتمین ماه سال جاری وارد کشور شده است. از سوی دیگر میزان واردات مقاطع تخت فولادی نیز در این مدت به ۸۸۰ هزار تن رسید که ۱۳۵ هزار تن آن در آبان ماه وارد کشور شده است. واردات این دو ماده معدنی، نه‌تنها بیشترین حجم واردات  را به خود اختصاص داده‌اند که بیشترین رشد واردات نسبت به هشت ماهه ۱۴۰۱ را هم ثبت کرده‌اند.

از سوی دیگر براساس آمار اعلام شده میزان واردات مقاطع طویل فولادی در هشت ماهه ابتدایی امسال ۶۳ هزار تن ثبت شده که ۱۱ هزار تن آن در آبان ماه وارد شده و حدود پنج درصد بیشتر از میزان واردات آن در هشت ماهه ۱۴۰۱ معادل ۶۰ هزار تن است. 

ارزیابی صورت گرفته نشان می‌دهد از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان آبان ماه به ترتیب ۵۵۸ هزار تن محصول فولادی و ۴۹۸ هزار تن مقطع طویل فولادی وارد کشور شده بود؛ بر این اساس میزان واردات این دو در سال جاری به ترتیب ۶۹ و ۷۶.۷ درصد افزایش یافته است. 

در مقابل محصولات فولادی شده در این مدت واردات شمش فولادی نیز امسال همان دو هزار  تن وارد شده در ماه‌های ابتدایی سال و مختص بیلت‌وبلوم است که ذیل همان شمش فولاد در گزارش واردات آمده است؛ کشور نیازی به واردات اسلب نداشته است. از سوی دیگر واردات آهن اسفنجی نیز سال‌هاست که صفر است و نیازی به واردات این ماده معدنی به کشور نیست.