به گزارش اکوایران؛ شامخ کل اقتصاد در آبان ماه نسبت به ماه گذشته شرایط انقباضی بیشتری به خود گرفت و با رسیدن عدد این شامخ به مرز 50.96 و کاهش 3.19 واحدی عملا شاهد بازگشت رکود در این بخش بودیم. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد با وجود اینکه شامخ کل به مرز رکود برگشته با این وجود بخش صنعت تغییر محسوسی نسبت به ماه قبل نداشته و شامخ این بخش روی عدد 53.23 ایستاده است.

با توجه به گزارش شاخص مدیران خرید اقتصاد در آبان این سوال مطرح می‌شود که چه عواملی کاهش شاخص اقتصاد کل را به همراه داشت و موجب شده تا عدد به دست آمده برای این شاخص در محدوده 50 قرار گیرد. در جریان استخراج شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان دهنده این است که اقتصاد به سمت توسعه در حرکت است؛ اما اگر رقم کمتر از ۵۰ باشد، به معنی قرار گرفتن اقتصاد در مسیر انقباض و رکود است.  

بوی رکود به مشام شامخ رسید

8 چالش بنگاه‌های اقتصادی

با توجه به عدد به دست آمده در شامخ کل و شامخ بخش صنعت فعالان اقتصادی در این خصوص به 8 چالش بنگاه‌های اقتصادی اشاره می کنند و معتقدند که این عوامل موجب شده تا شاهد  بازگشت اقتصاد به مرز رونق و رکود باشیم.

در این خصوص فعالان اقتصادی به این نکته اشاره می‌کنند اکثر تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه به‌شدت با مشکل روبرو هستند، مشکلی که با بلوکه کردن سرمایه ریالی بانک‌ها تشدید شده است. به گفته فعالان این بخش در حال حاضر بانک مرکزی از یک‌سو پس از گذشت چندین ماه از واریز پول و بلوکه شدن برای تخصیص ارز موردنیاز مواد اولیه، همچنان ارزی تخصیص داده نشده و از سوی دیگر عدم ترخیص کالاها و مواد اولیه در گمرک که با دریافت هزینه اضافی نگهداری در گمرک نیز همراه است، شرکت‌ها را در تامین مواد اولیه دچار هزینه و مشکلات زیادی کرده است.

قوانین و مقررات جدید گمرکی مربوط به سهمیه‌بندی واردات یکی دیگر از مواردی است که فعالان اقتصادی از آن به چالش‌های بنگاه‌های اقتصادی یاد می‌کنند. فعالان این بخش در این خصوص به این نکته اشاره می‌کنند که قوانین و مقررات جدید بدون در نظر گرفتن نیازهای تولیدکنندگان بسیاری از شرکت‌ها را با مشکل کمبود مضاعف مواد اولیه روبرو خواهد کرد و مشکلات جدیدی را بر سر راه تولیدکنندگان قرار خواهد داد.

یکی دیگر از مشکلات به محدودیت در تامین منابع ارزی از سوی دولت باز می‌گردد. این مشکل در حالی به وجود آمده که پول از طرف شرکت‌ها از مدت‌ها قبل در بانک واریز شده است، اما تخصیص ارز به‌موقع صورت نمی‌گیرد و این امر موجب شده تا شرکت‌ها در تامین مواد اولیه با مشکل روبرو شوند

سومین چالش قید شده در گزارش شاخص مدیران خرید آبان به عدم ارائه تسهیلات و وام بانکی شرکت‌ها باز می‌گردد. این اقدام موجب شده تا بنگاه‌های تولیدی با چالش تامین مالی روبرو شوند و حتی امکان خرید مواد اولیه موردنیاز نیز با مشکل مواجه شود و با این شرایط در حال‌حاضر بسیاری از خطوط تولید رو به تعطیلی است.

 از سوی دیگر بعضی از شرکت‌هایی که مشتری دولتی دارند در حال حاضر به دلیل عدم دریافت مطالبات خود با مشکل کمبود نقدینگی روبرو هستند و علی‌رغم این‌که امکانات و آمادگی لازم برای توسعه کسب‌وکار را دارند اما به دلیل کمبود منابع مالی و عدم پرداخت تعهدات از سوی دولت امکان سرمایه‌گذاری جدید و توسعه کار را ندارند.

یکی دیگر از مشکلات بنگاه‌ها به ضعیف شدن تقاضا و کمبود قدرت خرید مشتریان باز می‌گردد. این عامل باعث مشکل در تأمین سرمایه در گردش شرکت‌ها شده و در شرایطی که خریداران کمتر می‌خرند تولیدکنندگان نقدینگی لازم برای خرید مواد اولیه را ندارند. مشکل بعدی این است که به دنبال کمبود شدید قدرت خرید مشتریان، بسیاری از چک‌ها وصول نمی‌شود.

از سوی دیگر برخی از صنایع به دلیل عرضه محدود کالاها در بورس کالا که برای نیازهای تولید بسیار کم است ناچارند مواد اولیه موردنیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند.  

اما هشتمین عامل در این گزارش به معطلی در گمرکات و همچنین سامانه گمرک برای ترانزیت و حمل‌ونقل باز می‌گردد. در کنار معطلی در گمرکات عوارضی ترانزیتی بالا باعث شده تا ترانزیت به کشورهای همسایه هم به‌صرفه نباشد.