به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده از سازمان بنادر و دریانوردی نشان می‌دهد از ابتدای امسال تا پایان آذر معادل 15.5 میلیون تن شامل «گندم»، «جو»، «ذرت»، «سویا»، «برنج»، «شکر» و «روغن» کالاهای اساسی کشور تخلیه شده است که در این بین «سویا» رشد ۱۲ درصدی و «ذرت» رشد هفت درصدی داشته است.

داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد کالای اساسی وارد شده به بنادر کشور به وسیله ۶۰۳ هزار و ۴۰۶ دستگاه کامیون به همراه ۱۸ هزار و ۸۳۰ واگن از بنادر کشور خارج شده است.

با توجه به داده‌های اعلام شده این سوال مطرح می‌شود که سهم هر یک از کالای اساسی از تخلیه سال جاری چه میزان بوده است؟ براساس آمار اعلام شده میزان تخلیه «گندم » در این مدت معادل ۲ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۴۷۴ تن بود. همچنین میزان تخلیه «جو» معادل یک میلیون و ۴۹۴ هزار و ۴۶۴ تن و میزان تخلیه «ذرت» معادل ۶ میلیون و ۹۶۹ هزار و ۶۹۳ تن بوده است.

علاوه بر این میزان تخلیه «سویا» طی ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ معادل سه میلیون و ۱۳۹ هزار و ۷۰۳ تن و میزان تخلیه «برنج» معادل ۸۵ هزار و ۸۵۸ تن برآورد شده است.

این در حالی است که سویا با توجه به تخلیه ۲ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۷۷۴ تنی در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۱۲ درصدی را تجربه کرده است و ذرت نیز با توجه به تخلیه ۶ میلیون و ۵۰۸ هزار و ۶۳۵ تنی رشد هفت‌درصدی را به ثبت رسانده‌ است.

  میزان تخلیه شکر نیز تا پایان آذر سال جاری معادل ۳۴۵ هزار و ۱۱۴ تن و میزان تخلیه روغن در بنادر کشور در مدت مذکور معادل ۷۹۸ هزار و ۱۷۳ تن بود.

از سوی دیگر کالای اساسی برای تخلیه کالای اساسی از بنادر کشور در ۹ ماهه ابتدایی امسال ۶۰۳ هزار و ۴۰۶ دستگاه کامیون و ۱۸ هزار و ۸۳۰ واگن استفاده شده که از تعداد کامیون‌های اختصاص یافته ۵۴ هزار و ۳۰۶ دستگاه به‌صورت حمل یک‌سره و مخصوص کشتی‌های گندمی بوده است.