به گزارش اکوایران؛ بر اساس مصوبه کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات، استفاده از پروانه های صادراتی سال ۱۴۰۱ به منظور بازگشت ارز حاصل از صادرات تا پایان دی ماه سال جاری امکان پذیر شد. گمرک ایران با اعلام این خبر عنوان کرد، کوتاژهای صادراتی متعهدین ارزی سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ به منظور فروش حواله ارزی در سامانه نیما و فروش اسکناس در سامانه سنا جهت ایفای تعهد ارزی صادرات سال های مذکور ایجاد شد.

در این خصوص کنفدراسیون صادرات ایران هم اعلام کرد، این اقدام کارگروه رفع تعهد ارزی به منظور تسریع در فرآیند ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگانی که به هر دلیل تاکنون موفق به ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات خود نشده اند صورت گرفته است.  از سوی دیگر در مصوبه جلسه این شورا به این نکته نیز اشاره شده است که با توجه به اتمام مهلت عدم اعمال محدودیت های تجاری برای صادرکنندگان کالاهای مشمول استثنائات تا پایان آبان ماه سال جاری و به منظور پیشگیری از اعمال محدودیت در فرآیند جاری تجارت مشمولین این استثنائات مهلت رفع محدودیت های تجاری این دسته از صادرکنندگان به منظور ایجاد دسترسی و ثبت اطلاعات گذشته تا پایان سال ۱۴۰۲ تمدید می شود.

 کنفدارسیون صادرات همچنین به این نکته اشاره کرده که در صورت احراز بازگشت ارز به روش فوق که با رعایت ضوابط بازگشت ارز ناشی از صادرات کالای مرتبط با پروژه صورت خواهد پذیرفت. سازمان امور مالیاتی نیز مکلف است به اعمال معافیت درآمد خدمات فنی و مهندسی سنوات ۱۳۹۷، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ خواهد بود. از سوی دیگر استفاده از پروانه های صادراتی سال ۱۴۰۱ به منظور بازگشت ارز حاصل از صادرات تا پایان دی ماه سال جاری امکان پذیر خواهد بود.