به گزارش اکوایران؛ رئیس‌کل بانک مرکزی در نشست اخیر شورای گفت‌وگوی خراسان رضوی،اعلام کرده بود، ابزار ریال آفشور برای استفاده در بازارهای افغانستان و عراق و تجارت با این کشورها، تا پایان امسال اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

یکی از مسائلی که همواره در تبادلات تجاری میان کشورها، مطرح می شود، موضوع انتخاب ارز معاملات است. عموما کشورها برای پرداخت هزینه مبادلات تجاری میان خود، از ارزهای با ثبات بین المللی نظیر یورو و دلار استفاده می‌کنند. اما اعمال تحریم‌ها موجب شده تا امکان استفاده از ارزهای رایج برای صادرکنندگان ایرانی امکان‌پذیر نباشد و با این شرایط مقامات بانکی ایران تصمیم گرفته اند تا از این پس، در تبادلات تجاری، از ارزهای رایج کشور خود استفاده کرده و به جای پرداخت هزینه معامله به دلار یا یورو، از ارزی تحت عنوان ریال آفشور استفاده کنند. با این شرایط پنج‌شنبه گذشته و در خراسان رضوی رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که چینی‌ها یوآن آفشور و آنشور دارند. یوآن آفشور برای مبادله با دیگر کشور‌ها بوده و در ایران نیز ما این طرح را آغاز کرده و ریال آفشور را به زودی نهایی می‌کنیم. یعنی افغانستانی‌ها و عراقی‌ها که با ریال مبادله می‌کنند، ریال آفشور دریافت خواهند کرد.

خبر اعلام شده موجب شد تا حسین سلاح‌ورزی رییس اتاق بازرگانی ایران در نامه‌ای به رییس کل بانک مرکزی خواستار انتشار آئین‌نامه اجرایی این طرح برای بهره‌مندی صادرکنندگان شود.

پیرو انتشار گسترده این خبر از سوی بانک مرکزی، حسین سلاح ورزی، رئیس اتاق ایران در نامه‌ای به فرزین، اطلاع‌رسانی نسبت به استفاده از ریال آف‌شور در معاملات با کشورهای عراق و افغانستان را خواستار شد تا نسبت به اطلاع‌رسانی گسترده آن از طریق اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور، اقدام شود.

سلاح 22