به گزارش اکوایران؛ بررسی آمار گمرک نشان می‌دهد تراز تجاری کشور بدون احتساب صادرات نفت منفی 11.9 میلیارد دلار بوده، اما با احتساب صادرات نفت در این مدت میزان صادرات کشور ۱۵ میلیارد دلار بیش از میزان واردات کشور رسید.

مجموع مبادلات بازرگانی کشور در بازه زمانی مورد بررسی نشان می‌دهد میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، بالغ بر 101 میلیون و 904 هزار تن و به ارزش 36 میلیارد و 434 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایشی 26.48 درصدی در وزن و کاهشی 0.68 درصدی در ارزش دلاری داشته است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با افزایشی 6.04 درصدی در وزن و 12.29 درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ۲۸ میلیون و 737 هزار تن به ارزش 48 میلیون  و  358 هزار دلار رسید.

جدول 1

عمده کالای صادراتی

براساس داده‌های اعلام شده سه قلم عمده کالاهای صادراتی در ۹ ماهه سال جاری شامل «گاز طبیعی مایع شده» با ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، «پروپان مایع شده» با ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و «متانول» با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

 از سوی دیگر در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای صادراتی بیشترین رشد ارزشی به ترتیب به «گاز طبیعی مایع شده»، «گازهای نفتی» و «هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده»، «محصولات نیمه تمام از آهن» یا از «فولادهای» غیر «ممزوج» و بیشترین کاهش در بین اقلام عمده کالای صادراتی به «پروپان مایع شده»، «میله‌های آهنی» یا «فولادی» و «بوتان مایع» شده اختصاص داشت.

 مقاصد صادراتی

با توجه به داده‌های اعلام شده این سوال مطرح می‌ شود که عمده کالای صادراتی ایران به چه کشورهای صادر شده است؟ داده های اعلام شده از سوی گمرک ایران نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی پنج مقصد مهم صادرات کالاهای ایرانی شامل کشورهای «چین»، با رقمی بالغ بر 10 میلیارد و 312 میلیون دلار و سهم 28.30 درصد از کل ارزش صادرات، «عراق» با 6 میلیارد و 920 میلیون دلار و سهم 18.99 درصدی، «امارات متحده عربی» با ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار و سهم 12.91 درصدی، «ترکیه» با ۳ میلیارد  263 میلیون دلار و سهم 8.96 درصدی و کشور «هند» با یک میلیارد و  653 میلیون دلار و سهم 4.54 درصد از کل ارزش، صورت گرفته است.

 براساس آمار گمرک در ۹ ماهه سال جاری ۴۸ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار کالا وارد کشور شده است که با رشد ۱۲.۲۹ درصد همراه بوده است.

عمده کالای وارداتی

 با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت در مدت زمان مورد بررسی «ذرت دامی» با ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، «گوشی‌های تلفن همراه» با ۲ میلیارد دلار و «دانه سویا» با یک و نیم میلیارد دلار سه قلم عمده کالاهای وارداتی در بالاترین رده در این مدت بودند.

از سوی دیگر در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای وارداتی هم به لحاظ ارزشی، طلا به اشکال خام، قطعات منفصله اتومبیل‌های سواری و گوشی تلفن همراه هوشمند از بیشترین افزایش و دو محصول برنج و گندم از بیشترین کاهش برخوردار بودند.

مقاصد وارداتی

از سوی دیگر داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی ۵ کشور عمده طرف معامله واردات با ایران، شامل «امارات متحده عربی» با ۱۵ میلیارد دلار و سهمی در حدود 31.04 درصدی، «چین» با ۱۳ میلیارد و 4۰۰ میلیون دلار و سهمیه 28.42 درصدی، «ترکیه» با ۵ میلیارد و 265 میلیون دلار و سهمیه 10.89 درصدی، «آلمان» با یک میلیارد و 599 میلیون دلار و سهمیه 3.31 درصدی و «هند» با یک میلیارد و 428 میلیون دلار و سهم 2.95 درصدی بوده است.