به گزارش اکوایران؛ براساس اطلاعیه سامانه جامع تجارت فراهم ساختن امکان ثبت سفارش از محل تبصره‌های ۱ و ۲ ذیل بند ۲ ماده ۳۸ آیین‌نامه مقررات صادرات و واردات خوهد بود.

براساس اعلام این سازمان این اقدام جهت تسهیل واردات کالا به کشور از محل تبصره مذکور صورت خواهد گرفت و امکان ثبت سفارش از محل این بند در سامانه جامع تجارت فراهم شده است.

اما براساس ماده 38 آیین نامه مقررات صادرات و واردات چه اقلامی مشمول ثبت سفارش بدون انتقال ارز خواهند شد. در بند 2 این تبصره آمده در صورت کسر تخلیه، ضایعات کالای وارداتی و مغایرت کالای وارداتی با کالای سفارش شده که فروشنده خارجی ملزم به ارسال کالای مجانی ‌برای جبران خسارت می‌شود کالای ارسالی با تشخیص گمرک ایران و موافقت وزارت بازرگانی قابل ورود و ترخیص است.

‌از سوی دیگر براساس تبصره یک بند 2 این آیین نامه ‌کسری محتویات محموله‌های (C.K.D)‌ کارخانه‌های مونتاژ که پس از ترخیص کالا از گمرک ‌معلوم می‌شود، تنها با تشخیص وزارتخانه ‌تولیدی ذی ربط قابل ترخیص خواهد بود.

در این آیین‌نامه یک تبصره هم در نظر گرفته شده که اقلام وارداتی مورد نیاز واحدهای تولیدی که پس از ترخیص از گمرک مشخص شود فاقد کیفیت مورد سفارش بوده، با تأیید وزارتخانه ‌ ذی‌ربط و تایید وزارت بازرگانی قابل ترخیص است.

در این اطلاعیه به این نکته نیز اشاره شده است که محل تامین ارز مذکور، در حال حاضر ذیل عملیات ارزی «بدون انتقال ارز» قابل انتخاب است و استفاده از آن نیازمند وارد کردن شماره ثبت سفارش و اظهارنامه قبلی است که کسر تخلیه از محل آنها ایجاد شده است.

همچنین در زمان تکمیل اطلاعات باید دقت شود که شماره ثبت سفارش و اظهارنامه قبلی، متعلق به مالک پرونده جاری باشد.