به گزارش اکوایران؛ به دنبال خشک شدن دریاچه‌ ارومیه زمزمه‌های وجود منابع عظیم لیتیوم در کف این دریاچه این شایعه را به وجود آورد که تعلل در خشک شدن دریاچه ارومیه به دلیل دستیبابی به این منابع عظیم بوده است، خبری که با انتشار فیلمی در برخی رسانه مبنی بر برداشت از کف دریاچه ارومیه قوت گرفت و صحبت‌هایی درباره برداشت لیتیوم از کف دریاچه توسط چینی‌ها هم به گوش رسید، اما این موضوع تا چه میزان صحت دارد؟ به دنبال انتشار گسترده‌ی خبرادعای وجود منابع عظیم «لیتیوم» در دریاچه ارومیه، یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تلاش برای ‌خشک کردن عمدی دریاچه ارومیه برای برداشت لیتیوم را دروغ محض، عنوان و آسیب ‌زیست محیطی خشک شدن دریاچه ارومیه را بسیارسنگین‌تر از منافع اقتصادی آن مطرح کرد و افزود این موضوع صحت ندارد.

در این خصوص معاون رضا محتشمی پور وزیر صنعت، معدن و تجارت هم برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه را تکذیب کرد و در این خصوص گفت: برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه صحت ندارد و هیچ مجوزی در این خصوص صادر نشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا محتشمی پور افزود: تصاویری که به تازگی در فضای مجازی منتشر شده، مربوط به مجوزی است که وزارت صمت، برای برداشت نمک از دریاچه ارومیه صادر کرده، که آن هم با رعایت ضوابط محیط زیستی در حال انجام است.

وی گفت: اساساً هیچ مجوزی برای اکتشاف و بهره برداری از لیتیوم این دریاچه صادر نشده است.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت از تشکیل کارگروه ویژه لیتیوم در وزارت صمت خبرداد و افزود: فعلا فرآوری لیتیوم در ایران انجام نمی‌شود.

از سوی دیگر احمد وحیدی وزیر کشور، در حاشیه نشست روز گذشته هیات دولت با تاکید بر کذب بودن برداشت لیتیوم از دریاچه ارومیه، تاکید کرد: برداشت لیتیوم از دریاچۀ ارومیه کذب است.