به گزارش اکوایران؛ قاره آفریقا از جمله آفریقای جنوبی در سال‌های اخیر در تیررس فعالان اقتصادی برای توسعه و گسترش روابط میان دو کشور قرار گرفته است، بطوریکه دیپلماسی اقتصادی آفریقای جنوبی به عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد و استراتژی‌های کلان مورد توجه قرار گرفته است. در این خصوص دو کشور برای توسعه مناسبات اقتصادی خود راه‌اندازی 11 مرکز تجاری در قاره آفریقا را در دستور کار قرار داده‌اند. در کنار مرکز تجاری، دو کشور  دارند تا ایجاد خط منظم کشتیرانی، اقدامات مالی و بانکی را در دستور کار قرار داده‌اند تا حدودی بر افزایش تجارت با آفریقا اثر داشته اما با وجود این اقدامات می‌توان گفت دو طرف هنوز برای رسیدن به توسعه مناسبات اقتصادی راه درازی در پیش دارند.

 ارزیابی‌ها نشان می‌دهد سهم آفریقای جنوبی از تجارت جهانی در سال 2022 به میزان ۰.۵ درصد بود. این بدان معناست که آفریقای جنوبی در بازه زمانی مورد بررسی کالا و خدماتی به ارزش ۲۳۷ میلیارد دلار صادر و وارد کرده است. 

با این شرایط می‌توان گفت از مجموع 53.16 میلیارد دلار صادرات ایران در سال 1401، آفریقای جنوبی تنها سهمی 0.57 درصدی را به خود اختصاص داده است و از این نظر در جایگاه پانزدهم در میان شرکای تجاری ایران قرار گرفته است. در حوزه واردات نیز این کشور از مجموع 59.65 میلیارد دلار واردات ایران با اختصاص 0.02 درصد به خود، در جایگاه ۱۱۹ قرارگرفته است.

در این خصوص معاون سازمان توسعه تجارت گفت: اقداماتی مانند ایجاد خط منظم کشتیرانی، اقدامات مالی و بانکی و راه‌اندازی ۱۱ مرکز تجاری در آفریقا تا حدودی بر افزایش تجارت با آفریقا اثر داشته اما هنوز کم است.

سید محمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت در حاشیه نشست تخصصی بررسی فرصت‌های تجاری ایران و کنیا که با حضور جعفر برمکی، سفیر سابق ایران در کنیا و جاشوا ایگوتا، گاتیمو سفیر کنیا در تهران برگزار شد، به غفلت نسبت به تجارت با آفریقا اشاره کرد و گفت: آفریقا آینده منابع دنیاست، از همین رو در یکی دو سال گذشته نگاه به آفریقا تغییر کرده و به دنبال جبران غفلت و عقب ماندگی از این بازار مهم هستیم. این یک قطاری است که باید در حال حرکت اصلاح شود و از نشست‌های تئوری به اجرا و عمل رسید.

قنادزاده افزود: هنوز مدل تجارت با آفریقا را به درستی فرا نگرفته‌ایم. در حالی که آفریقا به لحاظ فرهنگ تجارت بسیار متفاوت از قاره‌های دیگر است و باید قواعد کار با آنها را آموخت.

وی با تاکید بر استفاده از تجربه تاجران موفق در تجارت با آفریقا گفت: اقدامات کنونی مانند ایجاد خط منظم کشتیرانی، اقدامات مالی و بانکی و راه‌اندازی ۱۱ مرکز تجاری در این قاره توانسته تا حدودی بر افزایش تجارت با آفریقا تأثیرگذار باشد ولیمسیر این اقدامات هنوز بسیار کم و ناچیز است.

معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت با اشاره به برگزاری اولین نشست ستاد تجارت آفریقا در دولت سیزدهم گفت: مصوبات این ستاد بسیار مهم و راهبردی است اما بخش خصوصی نیز باید مطالبه‌گری داشته باشد تا این مصوبات عملیاتی شود.

قنادزاده تاکید کرد: ما لایه‌ای از غفلت را کنار زده‌ایم اما اگر بخش خصوصی وارد گود نشود، دوباره شرایط به قبل بازمی‌گردد. از همین رو بخش خصوصی باید از ظرفیت ایجاد شده از جمله راه‌اندازی خط کشتیرانی نهایت استفاده را داشته باشد.