به گزارش اکو ایران، سازمان گمرک جدیدترین آمار مربوط به تجارت خارجی کشور مربوط به ده ماهه نخست سال 1402 را منتشر کرد. در این گزارش کالاهای وارد شده و صادر شده به همراه ارزش دلاری و وزن آن‌ها منتشر شده است. یکی از کالاهای مهمی که وارد کشور می‌شود گوشی تلفن همراه است.

 مطابق آمار گمرک در ده ماهه نخست سال 1402 یعنی تا پایان دی ماه مقدار 4 هزار و 304 تن انواع مختلف تلفن همراه وارد شده که ارزش دلاری آن‌ها بالغ بر 2 میلیارد و 315 میلیون دلار بوده است.

 در این گزارش واردات گوشی تلفن همراه در ده ماهه نخست 10 سال اخیر مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی نشان می‌دهد که ارزش دلاری واردات این کالای اساسی و نیز هزینه واردات هر تن از آن در سال 1402 نسبت به دو سال قبل کاهش یافته با این حال در این مدت افزایش قابل توجهی نسبت به سال‌های دهه 1390 داشته است.

تلفن همراه دومین کالای وارداتی ایران از نظر ارزش دلاری واردات

 امروزه گوشی تلفن همراه یا موبایل به جزء ضروری و ثابتی از سبد مصرفی افراد تبدیل شده است به طوری که مطابق گزارش‌ها بیش از 90 درصد مردم کشور دارای تلفن همراه هستند. اما این کالا از کالاهایی است که تولید داخلی آن ناچیز است و بنابراین عمده نیاز داخلی آن با واردات باید تامین شود. بنابراین در سال‌های اخیر به یکی از کالاهای اصلی وارداتی ایران تبدیل شده است. به طوری که مطابق گزارش گمرک در ده ماهه نخست سال 1402 دومین کالای وارداتی کشور با بیشترین ارزش دلاری بوده است.

 در آمار گمرک تلفن همراه با کد تعرفه‌های مختلفی ثبت می‌شود. در این گزارش واردات کل تلفن همراه در چهار کد «گوشی تلفن همراه»، «گوشی تلفن همراه به صورت قطعات منفصله CKD یا SKD»، «گوشی‌های دارای صفحه کلید غیر لمسی»، «گوشی تلفن‌های هوشمند به صورتCKD  یا SKD» و «سایر تلفن‌های هوشمند غیر مذکور» بررسی شده است.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد در ده ماهه نخست سال 1402 ارزش انواع گوشی تلفن همراه وارد شده به کشور برابر با 2 میلیارد و 315 میلیون دلار بوده که این ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.3 درصد کاهش یافته است. همچنین روند واردات این کالا از سال 1392 حاکی از این است حجم واردات این کالا در سال‌های اخیر جهش قابل توجهی داشته است به طوری که در سال‌های 1392 تا 1397 بین 100 تا 350 میلیون دلار ارز خرج واردات موبایل می‌شده اما پس از آن به بالای 1 میلیارد دلار افزایش یافته است. در این مدت بیشترین ارزش واردات این کالا در سال 1400 برابر با 3 میلیارد و 314 میلیون دلار به ثبت رسیده است.

 اما شاخص دیگری برای بررسی روند واردات این است که ارزیابی شود در این سال‌ها برای هر تن از واردات موبایل چند دلار خرج شده است. این شاخص نشان می‌دهد واردات هر تن موبایل در سال 1402 برای کشور نسبت به دو سال گذشته ارزان‌تر تمام شده است.

021114

واردات موبایل در سال جاری 3.8 درصد ارزان‌تر از سال قبل 

در سال 1402 تا پایان دی ماه امارت متحده عربی، چین، ترکیه و ویتنام کشورهایی بوده‌اند که بیشترین حجم موبایل از مبدأ آن‌ها وارد کشور شده است.

 ارزش سرانه هر تن واردات موبایل در ده ماهه نخست سال 1402 برابر با 538 هزار دلار بوده است. با در اختیار داشتن این مقدار مقایسه بهتری می‌توان انجام داد که واردات موبایل در این سال‌ها چقدر برای کشور هزینه‌بردار بوده است. این مقایسه نشان می‌دهد که واردات هر تن از این کالا نسبت به سال قبل 3.8 درصد هزینه کمتری برای کشور برداشته است.

 با این حال بررسی آمار یک دهه گذشته تجارت کشور حاکی از این است که هزینه واردات گوشی تلفن همراه از سال 1400 به بعد نسبت به سال‌های دهه 1390 افزایش قابل توجهی داشته به طوری که از متوسط 405 هزار دلار در سال‌های 1392 تا 1399 به متوسط 563 هزار دلار در سال‌های 1400 تا 1402 رشد کرده است.

 کاهش ارزش دلاری واردات تلفن همراه با وجود در دو سال اخیر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یک حدس مهم در مورد علت این موضوع می‌تواند ترجیح واردکنندگان به واردات گوشی‌های ارزان‌تر به کشور باشد؛ یعنی واردکنندگان با توجه به شرایط اقتصادی کشور و کاهش قدرت خرید بسیاری از خانوارها ترجیح داده‌اند موبایل‌های ارزان‌تری وارد کنند تا فروششان کاهش نیابد.

021114