به گزارش اکوایران، در تمام سال‌های اخیر از نگاه فعالان و تحلیلگران اقتصادی یکی از مهمترین موانع رشد صادرات محصولات غیرنفتی از جمله محصولات کشاورزی اعمال سیاست رفع تعهد ارزی یا همان پیمان سپاری ارزی است. سیاستی که دولت مدعی است به دلیل تصویب این قانون در مجلس قادر به چشم پوشی از آن نیست. اما ظاهرا قرار این قانون در برنامه هفتم حذف شود؛ حداقل برای محصولات کشاورزی. این خبر را شب گذشته ( 15 بهمن 1402) حسن درویشیان، رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور  در نشست با تعدادی از صنعتگران و کشاورزان اعلام کرد. او گفت: تعهد ارزی برای کشاورزان از سال آینده حذف می‌شود. این موضوع در لایحه برنامه هفتم دیده شده و به مجلس رفته، مجلس هم آن را تصویب کرده و به شورای نگهبان رفته است.

درویشیان با اشاره به اینکه برخی مشکلات از اختیار دولت خارج است، ادامه داد: قوانین باید بازنگری و تغییر کند و دولت در لایحه هفتم این موضوع را پیگیری کرده است.

او با بیان اینکه کاهش تعرفه برخی کالاهای صادراتی مانند پیاز را دولت با جدیت پیگیری کرد و نتیجه هم گرفت، گفت: اصلاح قانون زمان‌بر است و باید آن را پیگیری کرد.

به نقل از تسنیم، رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور با اشاره به اینکه تعلیق کارت‌های بازرگانی یکی از چالش‌هاست و در این زمینه فسادهایی داشتیم که ناشی از عدم اصلاح قانون انجام می‌شود، افزود: در لایحه برنامه هفتم توسعه تلاش شده بسترهای فسادزا جمع‌آوری شود.