به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد در 10 ماه سال جاری در آمد حاصله از گمرک سومین مبنع درآمدی دولت بوده است و این به معنی آن است که گمرک یکی از ارکان مهم اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

حقوق ورودی کالا یکی از وجوهی است که گمرک از کالاهای وارداتی دریافت می‌کند و در اصل نوعی مالیات غیر مستقیم است که توسط گمرک وصول می شود. البته سایر هزینه‌ها نیز در گمرک بابت کالاهای وارداتی اخذ می شود که در مقابل انجام خدماتی مانند هزینه ایکس‌ری، باربری، انبارداری، آزمایش، استاندارد، توزیع کالا و خدمات فوق‌العاده که شرایط و ضوابط آن مناسب با خدمات انجام شده تعیین می شود.

با توجه به اینکه این مبالغ از سوی گمرک دریافت می‌شود می‌توان گفت حقوق ورودی یکی از منابع درآمدی گمرک محسوب می‌شود.

در خصوص درآمد حقوق روودی کالا رئیس کل گمرک به این نکته نیز اشاره کرد که علاوه بر اعمال و اجرای سیاست‌های دولت در حوزه تجارت خارجی و تسهیل در تشریفات گمرکی، وظیفه وصول درآمدها و واریز آن به خزانه بر عهده این سازمان است که جایگاه گمرک به عنوان سومین منابع درآمد پایدار غیر تورمی دولت تثبیت شده است. آمار درآمد وصولی گمرک و واریز به خزانه در ۱۰ ماه سال جاری گواه رشد ۴۵ درصدی درآمدهای گمرکی است. جمع کل وصولی ها و واریز به خزانه از سوی گمرک در ۱۰ ماهه امسال ۱۵۷ هزار و ۵۴۶ میلیارد تومان بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد افزایش را نشان می دهد. براساس داده‌های اعلام شده میزان حقوق ورودی وصولی کالاها ۵۰ هزار و ۵۷۹ میلیارد تومان بوده که ۴۵ درصد افزایش یافته است.

علاوه بر حقوق ورودی براساس آمار گمرک در 10 ماه سال جاری میزان مالیات بر ارزش افزوده وصولی نیز در همین مدت با ۲۲ درصد رشد به رقم ۷۹ هزار و ۳۵ میلیارد تومان رسید.