به گفته حمیدرضا پیش‌بهار پژوهشگر آکادمی سامان، در سال‌های اخیر بعد از تشدید تحریم‌ها شاهد اجرای سیاست‌هایی از سوی دولتی‌ها بودیم که اصلی‌ترین آن محدودیت واردات رسمی بوده که تاثیر زیادی روی بازار پوشاک و کفش گذاشته است. این سیاست باعث شده برندهای مطرحی که قبلا به راحتی وارد کشور می‌شدند، امکان واردات رسمی و مستقیم را از دست بدهند و از طرفی دیگر تامین تقاضای از بین نرفته برای محصولات وارداتی به سمت واردات غیررسمی و چمدانی سوق پیدا کند.

به گفته پیش‌بهار، همانطوری که ممنوعیت واردات را مشاهده می‌کنیم با ممنوعیت فروش محصولات وارداتی در خرده فروشی‌های پوشاک و کفش هم روبه‌رو هستیم که باعث شکل‌گیری بازارهای مجازی و آنلاین شده که در واحدهای غیرتجازی فعالیت می‌کنند.

روایت آکادمی سامان از سهم بازار محصولات وارداتی و داخلی از بازار کفش هم حاکی از این است که نزدیک به یک سوم محصولات، وارداتی هستند که‌ البته در حدود ۵ الی ۶ سال اخیر سهم‌شان از بازار کم شده. در مقابل دو سوم محصولات، تولید داخل هستند. همچنین در یک سال گذشته تورم محصولات وارداتی حدود ۵۰ درصد بوده و محصولات داخلی تورمی نزدیک به ۳۷ درصد را تجربه کرده‌اند.

به گفته پژوهشگر آکادمی سامان، در سال های اخیر بازار به سمت دو قطبی شدن حرکت کرده، به این معنی که نیمی از محصولات، محصولات ارزان قیمت یا متوسط هستند که از کیفیت کمتری برخوردارند. در مقابل نیمی از بازار، محصولات گران‌قیمت است که لزوما خانواده های برخوردار خریدار آن نیستند. چرا که حتی کسانی که در دهک‌های درآمدی پایین هم هستند ترجیح می‌دهند در محصولاتی مانند کفش به جای اینکه بارها یک محصول بی‌کیفیت را بخرند یک بار یک محصول باکیفیت را خریرداری کنند.

آکادمی سامان در بررسی‌های خود شاخص مدیران خرید را برای بخش خرد اقتصاد هم تعریف کرده. به گفته مشاور آکادمی سامان، در صنف کفش، شاخص شامخ و انتظارات برای سال آینده کاهشی است و فعالان این بازار پیش بینی می‌کنند که رکود بازار ادامه پیدا می‌کند. همچنین مجموعه عواملی همچون افزایش اجاره بها خصوصا در شهر تهران و افزایش هزینه‌های سرمایه در گردش به طور کلی امکان ورود بازیگران خرد و کوچک را روزبه‌روز سخت‌تر کرده است.

آکادمی بانک سامان به منظور به دست آمدن نمایی از شرایط و حال و روز بخش خرد اقتصاد کشور که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، اقدام به بررسی کسب و کار صنوف مختلف در سطح شهر تهران کرده. نمونه‌ها در این پیمایش‌ها از صنوف مختلف به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند و البته محدوده شعب بانک سامان در انتخاب نمونه‌ها مدنظر قرار داشته است.

قسمت نهم برنامه «دیده‌بان» را از دست ندهید.