به گزارش اکوایران: بررسی روند تولید سویا در جهان نشان می‌دهد در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ ایالات متحده با حجم تولید کمی بیش از 120 میلیون تن تولیدکننده پیشرو سویا بوده است، اما از سال ۲۰۱۹ تا 2024 برزیل با تولید ۱۶۲ میلیون تن سویا از آمریکا سبقت گرفت و تولید کننده برتر جهان شد.

داده‌‌های منتشر شده از سوی انجمن غلات ایران نشان می‌دهد در کنار سه کشور «ایالات متحده»، «برزیل» و «آمریکای جنوبی» دو کشور «چین» و «هند» هم از کشورهای اصلی تولیدکننده سویا در جهان محسوب می‌شوند.  

 روند تولید سویا در جهان

برزیل: بررسی روند تولید سویا در جهان نشان می‌دهد، تولید این دانه روغنی در  برزیل طی سال‌های ۲۰۲۲ تا  ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود یعنی ۱۵۴ میلیون تن رسید، با این میزان تولید دانه سویا این کشور توانست از ایالات متحده پیشی گیرد و به بزرگترین تولیدکننده سویا در جهان تبدیل شود. برزیل در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ کمی بیش از ۱۳۰  میلیون تن دانه سویا تولید کرده بود.

 ایالات متحده آمریکا: بررسی روند تولید دانه سویا در ایالات متحده آمریکا نشان می‌دهد، این کشور طی سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ موفق به تولید ۱۱۶میلیون و ۳۸ هزار میلیون تن سویا شده است. سویا از جمله محصولات کشاورزی عمده است که در ایالات متحده کاشته می شود و به دسته محصولات دانه روغنی تعلق دارند و اکثر سویای ایالات متحده در ماه می و اوایل ژوئن کاشته می شوند و در اواخر سپتامبر و اکتبر برداشت می شود. شیوه‌های تولید نشان می دهد که کشاورزان آمریکایی معمولا سویا را در تناوب زراعی با ذرت کشت می کنند. بیش از ۸۰ درصد سویا در غرب میانه آمریکا کشت می شود.   آرژانتین: سومین تولیدکننده سویا در سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ در مجموع موفق به تولید ۲۷میلیون تن دانه سویا شد. این میزان نشان دهنده کاهش ۳۸ درصدی تولید آرژانتین نسبت به سال گذشته است.  

چین: تولید سویا در چین طی سال های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ به ۲۸ میلیون و 20 هزار تن رسید در حالی که از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ این کشور کاهشی نزدیک به ۳ میلیون تن داشته است.

هند: از سوی دیگر بررسی روند تولید سویا در جهان نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۳ تولید سویا در چین در حدود ۱۲ میلیون تن بوده و نسبت به سال قبل تغییری نداشته است.