به گزارش اکوایران، اوایل بهمن ماه عباس علی آبادی، وزیر صمت به همراه یک هیات تجاری از بخش خصوصی عازم ازبکستان شد؛ در این سفر مقرر شد، وزیر انرژی ازبکستان برای پیگیری موضوعات و امضای توافقات نهایی عازم تهران شود. روزگذشته 13 اسفند، میرزا محمود اوف چورابیک، وزیر انرژی ازبکستان به همراه تیمی از معاونان وزارتخانه‌های مختلف این کشور از جمله حمل و نقل، معدن و تجارت و سرمایه‌گذاری و تعدادی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی به تهران آمدند.  این هیات تا 16 اسفند در تهران هستند. 

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت، معاونان وزارت صمت در ۵ کمیته مختلف از جمله صنعت، خودرو، دارو، معدن و حمل و نقل هیات ازبکی را همراهی خواهند کرد. برمبنای برنامه‌ریزی‌های انجام شده سه شنبه ۱۵ اسفند، وزیر صمت و وزیر انرژی ازبکستان جمع‌بندی از توافقات نهایی فی مابین دو کشور را ارائه خواهند داد.

پیش‌بینی ، مقامات وزارت صمت این است که این مذاکرات تاثیر مثبتی بر مبادلات ایران و ازبکستان داشته باشد. براساس داده‌های رسمی منتشر شده از سوی گمرک ایران، حجم مبادلات ۱۰ ماهه ایران با ازبکستان بیش از ۳۷۰ میلیون دلار است. حجم صادرات به این کشور بیش از ۲۷۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۰ درصدی کرده است.

در یکسال اخیر ایران، عمده کالاهایی که ایران به ازبکستان صادر کرده ، کامپاندهای پلیمری، کابل، محصولات مربوط به خوراک آماده آبزیان و پروفیل فولادی است. در مقابل هم  از این کشور نخ پنبه، پتاسیم، حبوبات، لوبیا چیتی و نخ ابریشمی وارد کرده است. در این مقطع حجم واردات ایران از ازبکستان حدود ۱۰۰ میلیون دلار گزارش شده است.

ازبکستان جزو ۱۵ کشور هدف صادراتی ایران است. در ۲۰۲۳ حجم مبادلات ایران طبق گزارش مرکز آمار ازبکستان بیش از ۵۰۰ میلیون دلار بوده است. این درحالی که هدف 2 میلیارد دلاری برای تجارت دو کشور در نظر گرفته شده است.