به گزارش اکوایران، سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) روز جمعه اعلام کرد که شاخص قیمت مواد غذایی در ماه فوریه برای هفتمین ماه متوالی کاهش یافته است، چراکه اثر کاهش قیمت تمامی غلات اصلی توانسته است افزایش قیمت‌های گوشت و شکر را خنثی کند.

شاخص قیمت مواد غذایی فائو، که تغییرات ماهانه قیمت­‌های جهانی مواد غذایی اساسی را دنبال می‌کند در دومین ماه سال میلادی (فوریه) 0.7 درصد نسبت به ماه قبل و 10.5 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

شاخص قیمت غلات فائو حدود 5 درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشته است، به‌طوری که 22.5 درصد پایین‌تر از مدت مشابه سال قبل قرار گرفته است. به دنبال انتظارات برای برداشت بالا در آمریکای جنوبی و قیمت‌های رقابتی اوکراین، ذرت بیشترین کاهش قیمت را در میان سایر غلات داشته است. قیمت برنج نیز در این دوره 1.6 درصد کاهش داشته است.

قیمت روغن‌های نباتی نیز در ماه فوریه 1.3 درصد بطور ماهانه کاهش داشته است. قیمت‌­های جهانی روغن سویا به دلیل چشم انداز تولید فراوان در آمریکای جنوبی کاهش قابل توجهی یافته است، درحالی که موجودی صادراتی روغن‌­های آفتابگردان و کلزا قیمت‌­ها را کاهش داده است. قیمت روغن پالم اما در این دوره به دلیل کاهش تولید فصلی اندکی افزایش داشته است.

قیمت­‌های جهانی شکر اما در فوریه 2.3 درصد افزایش داشته است، که نشان دهنده نگرانی‌­ها از تولید در برزیل پس از یک دوره طولانی بارش‌­های کمتر از میانگین و کاهش چشم انداز تولید در تایلند و هندوستان بوده است.

شاخص قیمت گوشت فائو نیز 1.8 درصد بطور ماهانه افزایش داشته است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به گوشت مرغ بوده است. قیمت گوشت خوک و گاو نیز در این دوره افزایش داشته است، درحالی که گوشت گوسفندی کاهش قیمت را تجربه کرده است.

قیمت­‌های جهانی لبنیات نیز افزایش ماهانه 1.1 درصدی را تجربه کرده است، به‌طوری که کره به دلیل تقاضای واردات از سوی خریداران آسیایی بیشترین افزایش را داشته است. قیمت انواع پودر شیر و پنیر نیز اندکی رشد داشته است.

پیش بینی‌های جدید از غلات

در گزارش جداگانه‌­ای از عرضه و تقاضای غلات، فائو پیش بینی خود برای تولید غلات در 24-2023 را به 2840 میلیون تن افزایش داده است.

فائو همچنین به دلیل افزایش مصرف ذرت و گندم برای غذای دام، پیش بینی خود از مصرف غلات در این دوره را به 2823 میلیون تن رسانده است، که نشان دهنده افزایش 1.1 درصدی نسبت به سال قبل است.

همچنن انتظار می‌رود تجارت جهانی غلات 1.3 درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد، که ناشی از بهبود دورنمای صادرات ذرت اوکراین و افزایش تقاضا از سوی چین است.

فائو پیش بینی اولیه خود از تولید گندم در 2024 را نیز منتشر کرده است، که طبق آن تولید گندم در سال جاری 797 میلیون تن پیش بینی شده است، که افزایش یک درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

قیمت پایین گندم، کاشت گندم زمستانه در ایالات متحده را 6 درصد کاهش داده است، بااین وجود ممکن است تولید به دلیل چشم انداز عملکرد قوی افزایش یابد. شرایط آب و هوایی مساعد نیز انتظارات برای افزایش تولید گندم در فدراسیون روسیه و همچنین تولید بالاتر از حد متوسط در چین، هند و ایران را تقویت می‌کند.

home_graph_1_mar24