به گزارش اکوایران، تقریبا از اواسط آبان ماه سال گذشته وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت کار وعده رسمی شدن دستفروشان سطح شهر تهران را دادند. اواخر بهمن سال جاری،  شهرداری تهران خبر از  رسمی شدن دستفروشان داد. طبق اعلام مسئولان شهرداری تهران در اسفند سال جاری با هماهنگی وزارت تعاون درگاه ملی مجوز‌ها دستفروشان با ورود به درگاه ملی مجوزها می ‌توانند مجوز شغل سیار بگیرند و به دنبال آن از محاسن این مجوز بهره‌مند شوند.

چند روز پیش  مدیرعامل ساماندهی مشاغل و صنایع شهر تهران اعلام کرد که دستفروشان با ثبت نام در درگاه ملی مجوزها صاحب شغل رسمی می‌شوند و تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. 

البته همان زمان بیگی گفت، دستفروشان از بیمه معاف خواهند بود. درضمن مالیاتی پرداخت نخواهد کرد. این موضوع را سازمان امور مالیاتی هم اعلام کرد که از دستفروشان مالیاتی نمی‌گیرند.

اما مسئله اینجاست که دستفروشان پس از ثبت نام و  اخذ تاییدیه،  موقعیت مکانی جدیدی که شهرداری دراختیار آن‌ها گذاشته را  انتخاب کنند و به فعالیت خود ادامه دهند. موضوعی که از نگاه برخی تحلیلگران شروعی برای مالیات ستانی از دستفروشان است. 

 با این حال طبق اظهارنظر مدیرعامل ساماندهی مشاغل و صنایع شهر تهران، در مرحله اول 5 هزار دستفروش در بازارهای محلی شناسایی و کدهای ملی آنها و اطلاعاتشان ثبت و ضبط شده است و در اواخر فروردین ماه ثبت نام از دستفروشان آغاز خواهد شد.

سعید بیگی گفته بود، تاکنون چند نمونه مجوز در قالب درگاه ملی مجوز برای دستفروشان صادر شده و پس از انجام کار پایلوت، دستفروشان می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی مجوز نسبت به اخذ مجوز خود در قالب دستفروشی اقدام کنند.

امروز بیگی در گفتگویی دوباره با تاکید بر ساماندهی دستفروشان اعلام کرد که  دستفروشان ابتدا از طریق درگاه ملی مجوزها برای مشاغل سیار مجوز دریافت کنند. به نقل از ایسنا او افزود: در مرحله دوم از طریق سامانه دیگری که در اپلیکیشن شهرزاد آماده خواهد شد می‌توانند از محل فعالیت خود مطلع شوند.