به گزارش اکوایران؛ داده‌های اعلام شده از سوی اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد بالاترین عدد شاخص کل مدیران در سال 1401 در اسفندماه‌ عدد 56.79 ثبت شده و در سال 1402 هم بهترین عدد به دست آمده در اردبیهشت ‌ماه عدد 57.63 بوده است. ارزیابی داد‌های اعلام شده نشان می‌دهد که تغییر عدد این شاخص در اردیبهشت‌ماه با توجه به کاهش آن در فروردین ماه روندی طبیعی است. همچنین، رشد شاخص در اسفندماه با توجه به رشد فروش واحدهای صنعتی دور از انتظار نیست. این شاخص می‌تواند به عنوان یک ابزار برای پیش‌بینی وضعیت اقتصادی در ماه‌های آینده مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، باید توجه داشت که این شاخص تنها یک عامل از عوامل متعدد تاثیرگذار بر اقتصاد است، از سوی دیگر برای پیش‌بینی دقیق‌تر، باید به سایر عوامل اقتصادی نیز توجه کرد.  

با توجه به اهمیت این شاخص در پیش‌بینی وضعیت اقتصاد کشور این سوال مطرح می‌شود که بدترین عدد شامخ کل در چه ماهی ثبت شده است؟ ارزیابی داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد کمترین عدد این شاخص در فروردین ماه ثبت شده است، که این امر به دلیل تعطیلات این ماه امری طبیعی است. با این حال می‌توان گفت فرای فروردین ماه، بیشترین کاهش شاخص کل برای سال 1401 در دی ماه شکل گرفته و عدد 41.89 برای این بخش ثبت شده است و این عدد در آذر سال 1402 به 49.88 رسیده که پایین‌ترین عدد محسوب می‌شود. فعالان اقتصادی معتقدند کاهش این شاخص می‌تواند نشان‌دهنده رکود اقتصادی باشد و این امر می‌تواند به کاهش سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال منجر شود.

روند شاخص بخش صنعت

باتوجه به روند مورد بررسی این دو شاخص این پرسش مطرح می‌شود که روند شاخص بخش صنعت دربازه زمانی مورد بررسی (1401 و 1402) چگونه بوده است؟ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد روند شاخص مدیران خرید در بخش صنعت عم با فراز و فرود بسیار روبرو بوده است. ارزیابی روند دو ساله نشان می‌دهد، بالاترین نطقه شاخص عدد 63.21 بوده که در اردیبهشت سال 1401 ثبت شده و در سال 1402 هم بالاترین عدد ثبت شده 66.96 بوده که در اردبیهشت ماه رخ داده است. با توجه به روند این شاخص در سال 1401 می‌توان گفت عدد به دست آمده پس از اردیبهشت ماه روندی کاهشی داشته و در دی ماه به کمترین حد خود رسیده است.

از سوی دیگر داده‌های اعلام شده، همچنین بیانگر آن است که پایین‌ترین عدد به دست آمده در سال 1401 در دی‌ماه رقم خورده و عدد این شاخص در این ماه به 45.60 بوده و در سال 1402 هم پایین‌ترین عدد این شاخص در مرداد ماه ثبت شده و این عدد برابر با 47.72 ثبت شده است.

در بررسی شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان‌دهنده این است که اقتصاد از رکود خارج شده، اما اگر عدد شاخص زیر عدد ۵۰ باشد به معنی قرار گرفتن اقتصاد در مسیر انقباض و رکود است.

  تغییرات دو ساله