به گزارش اکوایران؛ خروج روسیه از توافق دریای سیاه در جولای ۲۰۲۳، شائبه‌هایی را مبنی بر کاهش صادرات غلات اوکراین و بروز مشکل در بازار جهانی غلات به وجود آورد. این توافق که در جولای ۲۰۲۲ با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد امضا شده بود، به صادرات امن غلات از بنادر اوکراین از طریق دریای سیاه کمک می‌کرد. اما در ماه‌های اول خروج روسیه از این توافق صادرات غلات به طور قابل توجهی کاهش یافت، این موضوع به افزایش قیمت جهانی غلات و تشدید ناامنی غذایی در برخی از کشورهای جهان منجر شد.

براساس داده‌های از ماه مارس ۲۰۲۴ تاکنون، صادرات غلات و محصولات حبوبات اوکراین به ۳۱ میلیون و ۲۱۲ هزار تن رسید این کشور سال قبل ۳۴ میلیون و ۲۲۶ هزار تن صادرات داشته است که این رقم در مقایسه به سال قبل کاهش داشته است. به گزارش انجمن غلات ایران در ماه مارس، ۱.۵۴۲ میلیون تن غلات و محصولات حبوبات از اوکراین صادر شده است که این رقم نیز در مقایسه با ماه مارس سال گذشته، چشمگیری داشته است.   

به گزارش انجمن غلات ایران، این کاهش صادرات نسبت به سال قبل ۳۴ میلیون و ۲۲۶ هزار تن است. صادرات از اوکراین شامل گندم  ۱۲.۴۹۶میلیون تن ، جو  ۱.۷۶۱ میلیون تن ، و ذرت  ۱۶.۶۷ میلیون تن است. علاوه بر این، کل صادرات آرد اوکراین ۷۵ هزار تن برآورد شده است.