به گزارش اکوایران؛ پیش از جنگ، اوکراین عمدتا ذرت خود را از طریق بنادر دریای سیاه صادر می‌کرد، اما با شروع جنگ، روسیه بنادر دریای سیاه را مسدود کرد که این امر به طور قابل توجهی در صادرات ذرت اوکراین و بازار جهانی اثرگذاشت. این روند تا جولای 2022 ادامه داشت؛ تا توافقی که بین اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل متحد برای بازگشایی مسیر دریای سیاه برای صادرات غلات اوکراین به امضا رسید. با این توافق اوکراین مسیری برای صادرات ذرت و غلات پیدا کرد. این توافق تا حدودی به افزایش صادرات ذرت اوکراین کمک کرد، اما در اکتبر 2022، روسیه این توافق را به حالت تعلیق درآورد و درهای این غول ذرت را به روی دنیا بست.

با توجه به اهمیت اوکراین در تامین ذرت در بازار جهانی این سوالی مطرح می‌شود که کدام کشورها بیشترین وابستگی را به محصولات کشاورزی این کشور دارند.  

اوکراین مسئول ۱۳ درصد صادرات جهانی در سال های گذشته بوده است. این محصول عمدتا در نیمه شمالی کشور، با تمرکز در شمال شرقی رشد می کند، جایی که تقریبا ۳۵ درصد ذرت کشور در آن کشت می شود.

اوکراین در سال ۲۰۲۳ بیش از ۵.۸ میلیارد دلار ذرت به جهان صادر کرد؛ «چین» و «اتحادیه اروپا» دو مقصد اصلی ذرت اوکراین بودند که بیش از ۶۰ درصد از صادرات ذرت را به خود اختصاص دادند.

طی سال‌های گذشته، ۸۰ درصد از تولید ذرت اوکراین صادر شد. علی‌رغم فصول رشد مشابه، ذرت اوکراین عمدتا بین نوامبر و می صادر می شود، در حالی که صادرات ذرت ایالات متحده بین مارس و ژوئن اتفاق می‌افتد.

برای بازار جهانی این بدان معناست که ذخایر نسبتا بزرگی از ذرت اوکراینی در سال های گذشته پس از بسته شدن بنادر دریای سیاه اوکراین در داخل کشور گیر کرده است. مارس WASDE صادرات ذرت اوکراین را ۲۷.۵ میلیون تن برآورد کرد. بر اساس گزارش S&P Global، اوکراین تا ۲۳ فوریه ۱۸.۹۸ میلیون تن صادرات داشته است.

در مورد استفاده از سیستم ریلی دولتی اوکراین برای انتقال ۸.۵ میلیون تن ذرت اوکراین به مرزهای رومانی، مجارستان، اسلواکی و لهستان بحث شده است تا از آنجا غلات به بنادر و مراکز لجستیکی کشورهای اروپایی تحویل داده شود.