به گزارش اکوایران؛ دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد که نمونه‌برداری از بذرهای گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای در مبادی ورودی کشور برای تست ویروس روگوز و پپینو حذف شده است. براساس اعلام این دفتر با توجه به انجام تست‌های لازم در کشور مبدا، نیازی به انجام تست مجدد در مبادی ورودی کشور نیست و این اقدام منجر به تسهیل و تسریع در ترخیص بذرها می‌شود.  

از سوی دیگر حذف تست و نمونه‌برداری، به کاهش هزینه‌های واردکنندگان بذر کمک می‌کند و این امر در نهایت هزینه تولید این محصولات را به همراه خواهد داشت.

 حذف موقت نمونه‌برداری

بنابر اعلام مدیرکل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات کشور، با توجه به انجام تست بذرهای گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای در کشور مبدأ، از نظر ویروس‌های روگوز و پپینو، انجام تست در مبادی ورودی ایران غیرضروری بوده و حذف می‌شود و  با توجه به رویکرد مناسب و تسهیل‌گر سازمان حفظ نباتات، قرار شد، حذف نمونه‌برداری از بذرهای گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای وارداتی در گمرکات کشور به منظور تست ویروس روگوز گوجه‌فرنگی برای 2 الی 3 ماه مورد پایش قرار گیرد و در صورت بروز مشکل، مجدد موضوع مورد بررسی قرار گیرد و نظر نهایی در این رابطه اعلام شود.