به گزارش اکوایران، نیمه‌های فروردین بود که ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اعلام کرد سازمان بازرسی کل کشور نسبت به پیگیری اجرای بند ۲/۲ مصوبات جلسه ۱۵۶ ستاد تسهیل در خصوص الزام گمرک به عدم جلوگیری از «ورود قطعات» تلفن همراه به بهانه قاعده ۲ بند الف اقدام کند.

این خبر در واقع مربوط به تولید موبایل (دکمه‌ای) تقلبی در کشور بود و نه واردات آن. انتشار نادرست این خبر، این شائبعه را به وجود آورد که وارد گوشی‌های دکمه‌ای در راستای حمایت از واحدهای تولید کننده تلفن همراه متوقف شده است. اما امروز سیدحسین سادات حسینی رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران ضمن تکذیب این خبر (ممنوعیت واردات گوشی‌های دکمه‌ای)، اعلام کرد با اطلاعاتی که از همکاران وزارت صمت دریافت کردیم این خبر تکذیب می‌شود.

به گفته رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران، برخی شرکت‌های وارد کننده که با مونتاژ گوشی‌های دکمه‌ای، خود را به عنوان تولید کننده معرفی کرده‌اند، با انتشار این گونه اخبار به دنبال ایجاد انحصار در بازار برای فروش گوشی‌های خود هستند. اما تاکنون این خبر تکذیب شده و ممنوعیتی در این حوزه وجود ندارد.

گردش مالی بالا، دردسر ساخت گوشی‌های دکمه‌ای

هرچند تا حالا خبری رسمی مبنی بر ممنوعیت واردات دکمه‌ای منتشر نشده است اما جالب آن است که چندی پیش ستاد تسهیل و رفع موانع تولید -دقیقا همان ستادی که واردات «قطعات» گوشی دکمه‌ای را ممنوع کرده بود- اعلام کرد که «دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم‌خانگی» وزارت صمت گزارشی از اجرای مصوبه‌های پیشین و برنامه‌های آتی در خصوص چگونگی تخصیص ارز و جلوگیری از واردات گوشی تلفن همراه دکمه‌ای و حمایت از واحد‌های تولیدکننده تلفن همراه ارائه کند.

مهدی نیازی، معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش‌تر اعلام کرده بود وزارت صمت از تولید تلفن همراه در کشور به دلیل گردش مالی بالای آن به‌طور ویژه حمایت می‌کند. با این حال معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت خبری مبنی بر ممنوعیت واردات این نوع گوشی‌ها اعلام نکرده بود.