به گزارش اکوایران؛ طبق گزارش وزارت بازرگانی و صنعت هند، ارزش تجارت ایران و هند د در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۳ بیش از ۳۵۸ میلیون دلار بود. این رقم در سال 2024 به 377 میلیون دلار رسیده است.

در این مدت ایران 269 میلیون دلار کالا از هند وارد کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 20 درصدی داشته است. سال گذشته ایران  ۲۲۴ میلیون دلار کالا از هند خرید کرده است.

اما صادرات ایران به هند نسبت به مدت ژانویه و فوریه سال گذشته میلادی افتی ۱۹ درصدی را تجربه کرده است. میزان صادرات ایران امسال در مدت مورد بررسی 108 میلیون دلار بوده است. سال قبل در همین بازه ایران 134 میلیون دلار کالا به هند صادر کرده بود. برهمین اساس تراز تجاری برای همین دو ماه منفی شده است.

مهمترین کالاهایی که ایران از هند در این مدت خریداری کرده است، برنج، میوه و کنجاله دانه‌های روغنی است. ایران در مقطع مورد بررسی ۱۳۴ میلیون دلار برنج، ۶۰ میلیون دلار کنجاله، ۱۸ میلیون دلار میوه و ۷ میلیون دلار چای از هند خریداری کرده است.در مقابل میوه، مواد خام تولید رنگ، و فرآورده‌های نفتی به هند صادر کرده است. در این مدت هند ۵۸ میلیون دلار میوه، ۱۷ میلیون دلار مواد خام تولید رنگ و ۱۱ میلیون دلار فرآورده‌های نفتی از ایران در این مدت وارد کرده است.

نوسان تجارت 

در فوریه 2024|، وزارت بازرگانی و صنعت هند، داده‌های تجارت این کشور با ایران را برای سال 20223 منتشر کرد. برمبنای این داده‌ها در سال ۲۰۲۳ تجارت دو کشور یک میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار شد که نشان از افت 26 درصدی تجارت دو کشور نسبت به سال قبلش می‌داد.کل مبادلات تجاری دو کشور در سال 2022 بالغ بر دو میلیارد و 499  میلیون دلار اعلام شده بود.

در این مقطع واردات ایران از هند 35 درصد کاهش یافت. ولی در مقابل واردات هند تغییر محسوسی نکرد. رویکردی که حداقل برای دو ماه اول سال جاری میلادی برعکس شده است.