به گزارش اکوایران؛ روز گذشته خبری در فضای مجازی مبنی بر توزیع 44 هزار تن روغن آلوده در کشور منتشر شد، خبری که در واکنش به آن شرکت بازرگانی دولتی امروز اعلام کرد، روغن‌های آلوده به شرکت خارجی وارد‌کننده مرجوع می‌شود.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد، از 91 هزار تن روغن وارداتی 47 هزار تن با تایید سازمان غذا و دارو در داخل توزیع شد و 44 هزار تن هم با تشخیص این سازمان توزیع نشد که در انبارها است و مرجوع می‌کنیم. این میزان روغن مصرفی دو میلیون و 200 هزار نفر ایرانی در یکسال بر اساس سرانه 20 کیلوگرم است.

روز گذشته خبری در فضای مجازی مبنی ۴۷ هزار تن روغن مایع مسموم و تاریخ گذشته در کشور توزیع شده، دست به دست شد.

شرکت بازرگانی دولتی ایران در خصوص روغن‌های وارداتی که از سوی سازمان غذا و دارو برای توزیع در داخل کشور مجوز دریافت نکرده‌اند اعلام کرد، تاریخ ثبت سفارش و ورود روغن اسفند ۱۳۹۹ خریداری و در تیرماه ۱۴۰۰ وارد کشور شده است.

براساس اطلاعیه این شرکت، در مهرماه ۱۴۰۰ از سوی سازمان غذا و دارو، نمونه‌گیری روغن‌های خریداری شده، صورت گرفته که بعد از چند نوبت نمونه‌گیری، از مجموع ۹۱ هزار تن روغن وارداتی، سلامت ۴۷ هزار تن در دی‌ماه ۱۴۰۱، تایید و سلامت ۴۴ هزار تن دیگر، مورد تایید قرار نگرفت که این مقدار در مخازن، باقی مانده و در حال طی مراحل مرجوع کردن به شرکتی است که روغن‌ها در سال ۱۳۹۹ از آن خریداری شده است.

براساس اعلام شرکت بازرگانی دولتی ایران، کالایی بدون مجوز سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد ایران، امکان ورود به بازار ندارد و از سوی دیگر سازمان ملی استاندارد ایران، مرجع بررسی استاندارد کالا و سازمان غذا و دارو، نهاد تخصصی برای سنجش سلامت و اصالت کالاهاست که ۴۴ هزار تن از محموله روغن مورد ادعا را تایید نکرده‌اند.