به گزارش اکوایران؛ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی 2 میلیارد و 185 میلیون دلار برای واردات «کالا‌های اساسی و دارو» با نرخ 28 هزار و 500 تومان تخصیص داده شده است. داده‌های مرکز مبادله ارز و طلای ایران نشان می‌دهد، در مدت زمان مورد بررسی ۵ میلیارد و ۵۱۴ میلیون دلار برای کالاهای تجاری و بازرگانی و ۲۳۳ میلیون دلار برای خدمات و یک میلیارد و 881 میلیون دلار برای واردات در مقابل صادرات تامین ارز صورت گرفته است.

در گزارش منتشر شده از سوی این مرکز برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۲ میلیارد و ۱۶۴ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۳۹۳ میلیون دلار و در مجموع ۲ میلیارد و ۵۵۷ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر پرداخت شده است.

با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت، در مدت زمان مورد بررسی ارز نیمایی تخصیص یافته برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» ۸۳۵ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» ۷۷۱ میلیون دلار، «صنایع معدنی» ۴۳۸ میلیون دلار، «ماشین‌آلات و تجهیزات تولید» ۴۰۵ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» ۳۰۲ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب ۴۸۳، ۱۰۳، ۳۸۵، ۲۸۲ و ۱۷ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۴ خرداد ماه دریافت کرده‌اند.

به گفته اصغر بالسینی سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران نرخ تامین ارز در سامانه نیما 41 هزار تومان است و در سرفصل واردات در مقابل صادرات نرخ به صورت توافقی صورت می‌گیرد.  

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران در ادامه عنوان کرد: در مدت زمان مورد بررسی ۲ میلیارد و ۷۶۳ میلیون دلار ارز نیمایی و ۶۱۱ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.