به گزارش اکوایران؛ داد‌ه‌های اعلام شده از سوی گمرک نشان می‌دهد تجارت بدون نفت از نظر وزنی نیز از ۱۴۷ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ به ۱۶۷ میلیون تن رسید، که ۲۰ درصد افزایش داشته است.

داده‌های اعلام شده همچنین از رشد ارزش صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۹ حکایت دارد، بطوریکه ازرش صادرات از ۳۵ میلیارد دلار با افزایش 40 درصدی به رقم ۴۹ میلیارد دلار در سال 1402 رسید. از سوی دیگر ارزش واردات نیز در سال گذشته به ۶۶ میلیارد دلار رسید که از این میزان ۲ میلیارد دلار به واردات شمش طلا و ۲.۶ میلیارد دلار به کامیون و کشنده‌ها اختصاص داشته است.

رئیس کل گمرک ایران همچنین در دومین آیین تجلیل از فعالان اقتصادی خوش رفتار (طرح تراز) که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزارش شد، در خصوص تجارت ایران با ۱۵ کشور همسایه نیز گفت: در سال ۱۴۰۲ حجم تجارت خارجی ایران با کشورهای همسایه با ۱۰ درصد افزایش به بیش از ۶۱ میلیارد دلار رسید.

رضوانی‌فر همچنین با تاکید بر اینکه مجموع درآمدهای وصولی‌ گمرک در سرفصل‌های مختلف در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹، حدود ۹ برابر شده است، افزود: میزان درآمدهای وصولی‌ گمرک در سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم با افزایش ۹ برابری در سال ۱۴۰۲ به ۲۴۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بسته تسهیل‌گری گمرک

رضوانی‌فر، در خصوص بسته‌های تسهیل‌گری گمرک که در سال ۱۴۰۲ تعریف شده است، افزود: یکی از تسهیلات گمرک به فعالان اقتصادی که به کاهش هزینه تولید، انبارداری، کاهش زمان ترخیص کالا و مدیریت کردن آن برای رساندن مواد اولیه و ملزومات به خط تولید منجر می‌شود، استفاده از ظرفیت انبار اختصاصی است که در حال حاضر بیش از ۲۴۸ انبار اختصاصی در ۲۵ استان برای تولیدکنندگان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ استقبال خوبی از ظرفیت انبار اختصاصی توسط تولیدکنندگان شده است، افزود: گمرک در سال گذشته تضامین و وثایق مورد نیاز برای انبار اختصاصی را برای شرکت‌های تولیدی بزرگ به نصف کاهش داده است.

وی با بیان اینکه هفته گذشته بزرگترین گمرک اختصاصی در مجتمع فولاد مبارکه اصفهان با سرمایه‌گذاری شرکت مربوطه توسعه یافته است، اظهار داشت: ظرفیت قانونی خیلی خوب و قابل توسعه برای هلدینگ‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی است که از ظرفیت گمرک اختصاصی استفاده نمایند که در حال حاضر ۸ بنگاه بزرگ اقتصادی در مسیر تاسیس گمرک اختصاصی هستند.

رضوانی فر گفت: یکی دیگر از ظرفیت‌های خوبی که برای فعالان اقتصادی ایجاد شده استفاده از ارائه تسهیلات گمرکی در قالب طرح فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی است که در حال حاضر در قالب این طرح به ۵۴۸ شرکت تسهیلات مربوطه ارائه می‌شود.

وی گفت: در طرح فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی، تعداد ۳۹۷ شرکت، تولیدی هستند، به عبارتی ۷۳ درصد از فعالان اقتصادی برگزیده گمرکی شامل شرکت‌های تولیدی می باشند، همچنین ۸ درصد آن به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت‌های خیلی خوب دیگری که در قانون امور گمرکی وجود دارد به ویژه برای بنگاه‌هایی که از ظرفیت تولیدی خوبی برخوردارند و می‌توانند از آن برای توسعه صادرات استفاده کنند، بهره‌مندی از ظرفیت ماده ۵۱ قانون امور گمرکی واردات برای پردازش است، اظهار داشت: در این شیوه پس از اخذ مجوز، کالا به روش ورود موقت وارد و با استفاده از ظرفیت خالی تولیدی واحد تولیدی کالا نهایی تولید و ارزش افزوده ایجاد و سپس صادر می‌شود . استفاده از این روش بسیاری از محدودیت‌های مربوط به واردات از جمله ثبت سفارش و تخصیص ارز را ندارد و از طرف دیگر صادرات آن هم روان‌تر انجام می‌شود.

به گفته وی ورود موقت کالا برای پردازش از ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ با افزایش دو برابری به بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده است و حدود ۴۱۶ شرکت تولیدی از این ظرفیت در سال گذشته استفاده کردند.

وی افزود: استفاده از ظرفیت ارائه ضمانتنامه بانکی به جای پرداخت نقدی حقوق ورودی برای واردات کالا یکی دیگر از تسهیل‌گری‌های گمرک است. به گونه‌ای که در سال گذشته بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه بانکی در سررسید حداقل سه ماهه، ۶ ماهه، ۹ ماهه و یک ساله که عمدتا شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان بود، توسط گمرک پذیرفته شد.