به گزارش اکوایران: در اولین دیدار فعالان بخش خصوصی مسائل تحریم، مشکلات اقتصادی و تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های غیرعلمی و کارشناسی نشده اشاره کردند و این مشکلات را دلیل وضعیت نامطلوب کنونی دانستند. سیاست‌های ارزی از دیگر مواردی است که در این دو نشست از سوی فعالان بخش خصوصی مطرح شد، فعالان این بخش در این خصوص به این نکته نیز اشاره کردند که سیاست ارزی دولت آینده چیست و آقای زاکانی در حوزه ارزی به دنبال چه سیاست‌هایی است؟

نحوه برخورد دولت چهاردهم با اتاق بازرگانی ایران یکی دیگر از موارد است که در این نشست به آن اشاره شد و فعالان بخش خصوصی خواستار آن شدند تا دولت بین دخالت و نظارت در امور اتاق مرز قائل شود. یکی دیگر پرسش‌هایی که در این نشست به آن پرداخته شد به موضوع برنامه‌های زاکانی در حوزه سیاست جهانی‌سازی و تعامل با کشورهای مختلف باز می گشت. فعالان بخش خصوصی در ادامه به مشکلات بخش صادرات اشاره کردند و خواستار ارائه برنامه‌های زاکانی در این بخش شدند.

زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم، در واکنش به آنچه در این نشست از سوی فعالان بخش خصوصی مطرح شد به این نکته اشاره کرد که واگذاری امور اجرایی در اقتصاد به مردم و بخش خصوصی یک تکلیف در دین اسلام است. در دهه ۶۰ تمرکزگرایی افراطی به دلیل شرایط حاکم بر آن زمان شکل گرفت و متاسفانه ادامه پیدا کرد که این مشکل در دولت من برطرف خواهد شد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، از چالاکی دولت صحبت کرد و گفت: دولت باید با نظارت، مسیر فساد و رانت را مسدود کند و میدان رقابت را شکل دهد. در این راستا به یک تحول اساسی نیاز داریم تا فرصت‌های جغرافیایی خود را به‌درستی مورداستفاده قرار دهیم و دیگر کشورها را به اقتصاد خود وابسته کنیم.

زاکانی در ادامه به موضوع فساد پرداخت و به این نکته اشاره کرد که تا وقتی فساد باشد کشور در مدار خود نمی‌چرخد و تا وقتی عدالت نباشد، کشور در مسیر توسعه نیست. وقتی از مردم‌سالاری می‌گوییم از سالار شدن مردم در همه امور می‌گوییم.

زاکانی در این نشست به اقداماتی که در شهرداری صورت داده نیز اشاره کرد که این موارد مورد توجه فعالان بخش خصوصی نبود. اما در حوزه سیاست خارجی او به این نکته اشاره کرد که ما می‌خواهیم به بخش خصوصی تکیه کنیم و نمی‌خواهیم جای آن بنشینیم، ادامه داد: سیاست خارجی دولت من تسهیلگر تجار خواهد بود. ما برای توسعه اقتصادی چاره‌ای جز افزایش تولید نداریم و برای افزایش تولید نیز چاره‌ای جز صادرات و توسعه بازارهای صادراتی نخواهیم داشت.

در خصوص نحوه تخصیص ارز نیز این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات به این نکته اشاره کرد که هم دولت من ارز را با محوریت تشکل‌ها به زنجیره تولید اختصاص خواهد داد. من هم تلاش خواهم کرد از طریق برات الکترونیک بخش زیادی از مشکل نقدینگی تولیدکنندگان را حل کنم.

او در ادامه افزود: بندها را از پای تولید باز می‌کنم و فضا را آن‌قدر شفاف می‌کنم که مشخص باشد هر فردی چه میزان ارز دریافت کرده، برای جه کاری دریافت کرده و چه میزان و چرا معافیت مالیاتی دارد. اگر این را عملی کنیم بی‌اعتمادی‌ها از بین می‌رود.

در خصوص تحریم‌ها نیز زاکانی به این نکته اشاره کرد که اگر روی پای خود بایستیم تحریم‌ها فرو خواهد ریخت. به گفته او گام اول خنثی‌سازی تحریم و گام بعدی رفتن به سمت کشورها برای کار و تجارت است. متاسفانه ما خودمان را تحریم کرده‌ایم. اگر به بخش خصوصی اعتماد کنیم لشگری است که قابل‌مهار نیست و خودش هم روش‌های دور زدن تحریم‌ها را می‌داند. ایرانیان خارج از کشور سرمایه‌های این کشور هستند و می‌توانند به ما کمک کنند.

شهردار تهران گفت: بهره بانکی منصفانه نیست و باید صورت‌های تامین مالی جدیدی جای آن را بگیرد. ارز باید قیمت منطقی داشته باشد به‌گونه‌ای که برای صادرکننده و واردکننده و تولیدکننده مقرون‌به‌صرفه باشد. این قیمت هم دستوری تعیین نمی‌شود.

زاکانی همچنین تاکید کرد: باید اصلاح ساختار اقتصادی رخ دهد. این ساختار فعلی ما را به‌جایی نمی‌رساند. تکلیف گذاری‌های بیش‌ازحد و مواجهه دستوری با اقتصاد امکان‌پذیر نیست.

او با بیان اینکه فضای سایبری را نمی‌شود بست، درباره تعطیلی روز شنبه نیز گفت: اینکه چه روزی تعطیل باشد مسئله اصلی نیست. روز تعطیلی ما همین جمعه است. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری غرب، ساعت مشترکی با آن‌ها ندارد؛ اما تجارتش متوقف نشده است.

در نشست با پورمحمدی چه گذشت؟

فعالان بخش خصوصی در نشست با مصطفی پورمحمدی نیز به مشکلات موجود در حوزه‌های بیمه‌ای، بانکی، مالیاتی، حامل‌های انرژی، فساد نهادینه شده در بخش‌های مختلف و چالش‌های مترتب بر حوزه نفت، گاز، برق، بازیافت اشاره کردند. علاوه بر موارد مذکور فعالان این بخش به مشکلاتی مانند ناترازی انرژی، تبعات اقتصاد تکلیفی و قیمت‌گذاری دستوری اشاره کردند و از  FATF به عنوان مانعی در مسیر اقتصاد یاد کردند و پس از اعلام مشکلات موجود در این بخش خواستار ارائه راهکارهای پورمحمدی نامزد این دوره از انتخابات ریاست جمهوری شدند.

مشکلاتی که طرح آنها از سوی فعالان بخش خصوصی منتج به نتیجه و جواب مشخص از سوی این نامزد انتخابات نشد. پورمحمدی در این نشست به این نکته اشاره کرد که قصد دارم به بخش خصوصی و اعضای اتاق ایران اعتماد کنم و از نگاه‌های مشورتی آنها بهره ببرم. این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: مشکلات را همه می‌دانیم و در این شرایط تنها دنبال راه‌حل‌ها هستیم. برای همین بیشتر شنونده بوده و نظرات را از گروه‌های مختلف دریافت می‌کنم. پشت مردم حرکت می‌کنم، هرچند می‌دانم کار سختی خواهد بود. چنانچه بخش خصوصی همدلی لازم را نشان دهد با همکاری هم اقتصاد را جلو می‌بریم.

او در ادامه به این نکته اشاره کرد که مشکلات را همه می‌دانیم و در این شرایط تنها دنبال راه‌حل‌ها هستیم و چنانچه بخش خصوصی همدلی لازم را نشان دهد با همکاری هم اقتصاد را جلو می‌بریم. پورمحمدی از سوی دیگر اعلام کرد که اساس برنامه من ثبات اقتصادی است چرا که بی‌ثباتی منجر به ناترازی‌های متعدد می‌شود. کاهش تصدی‌گری و اعتمادسازی از دیگر برنامه‌هایی بود که این نامزد انتخابات به آن اشاره کرد، مواردی که در آنها کمتر به مشکلات بخش خصوص اشاره شده است.  

او درباره وضعیت بانک‌ها هم گفت: بانک‌ها نباید بنگاهداری کنند. تعاریف جهانی هم همین را می‌گویند. بخشی از مشکلات از بنگاهداری بانک‌هاست. نباید سرمایه و منابع مردمی را به بنگاه اقتصادی هدایت کرد. با بنگاهداری بانک‌ها اقتصاد رشد نمی‌کند. ما جز همراهی مردم، هیچ راهی نداریم. دولت باید قدرت هماهنگی داشته باشد. برخی نمی‌دانند که چقدر در بروکراسی دولت کارشناسان خورد می‌شوند. برخی ایده نو ندارند. باید در دولت‌مداری به هوش مصنوعی و دولت الکترونیک اهمیت دهیم.

پورمحمدی در این دیدار همچنین به اهمیت لزوم حمایت از نسل جدید استارتاپ‌ها و فناوری نوین اشاره کرد. او در ادامه به این نکته اشاره کرد که کشور نیازمند تصمیات سخت در حوزه داخلی و خارجی است.