به گزارش اکوایران؛ بر اساس گزارش اخیر وزارت کشاورزی ایالات متحده، فراوانی دانه‌های روغنی در بازار جهانی، علیرغم مشکلات آب و هوایی در برخی مناطق تولیدکننده، منجر به کاهش قیمت این محصولات شده است. این گزارش نشان می‌دهد که افزایش تولید در برخی از کشورهای صادرکننده و ذخیره‌سازی مناسب، عامل اصلی این فراوانی عرضه بوده است.

 به گزارش انجمن غلات ایران وزارت کشاورزی ایالات متحده به این نکته نیز اشاره کرد که افزایش قیمت روغن سویا در دو سال گذشته به دلیل رشد تقاضای داخلی برای آن در تولید سوخت زیستی، به ویژه برای افزایش تولید گازوئیل تجدیدپذیر در کالیفرنیا بود.» قیمت سویا پس از بهبود کاشت ایالات متحده و پیش‌بینی‌های عرضه جهانی کاهش یافت. قیمت کنجاله سویا نیز به دنبال کاهش قیمت سویا و عرضه فراوان از سوی تولیدکنندگان عمده کنجاله، کاهش یافت.

وزارت کشاورزی آمریکا در گزارش برآورد عرضه و تقاضای جهانی کشاورزی خود که در ۱۲ ژوئن منتشر شد، تولید جهانی دانه‌های روغنی را برای سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۲۵ را ۶۸۵.۸ میلیون تن اعلام کرد که ۱.۳ میلیون تن کمتر از پیش‌بینی ماه می بود که عمدتاً مربوط به کاهش تولید دانه‌های روغنی کلزا در استرالیا و کشورهای اتحادیه اروپا است.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در شاخص قیمت ماهانه خود که در ۷ ژوئن منتشر شد، اعلام کرد که قیمت جهانی روغن نباتی در ماه می نسبت به آوریل ۲.۴ درصد کاهش یافته، اما هنوز ۷.۷ درصد بالاتر از سطح می ۲۰۲۳ است.