به گزارش اکوایران؛ در دیدار جمعی از  فعالان اقتصادی بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران با یکی از معاونین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کاوه زرگران رئیس کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق تهران به کاهش زمان ثبت سفارش اشاره می‌کند و می‌گوید: زمان ثبت سفارش کوتاه شده و چند دستگاه مسئول تایید درخواست تمدید ثبت سفارش هستند. تا دستگاه‌ها به این درخواست پاسخ دهند، ممکن است کالا هم وارد کشور شود. حال اگر این درخواست توسط دستگاه‌ها تایید نشده باشد، کالا قاچاق محسوب ‌می‌شود.

در ادامه، اسماعیل علیپور یگانه، دبیر انجمن غلات ایران می‌گوید: وزارت جهاد کشاورزی به منظور کنترل مصارف ارزی، بازه زمانی ثبت سفارش را محدود کرده و این بازه به 4 ماه تقلیل پیدا کرده است. بر اساس این تصمیم تا واردکنندگان بخواهند با شرکای خود وارد مذاکره شوند و کالا وارد کشور شود، مهلت ثبت سفارش به پایان رسیده است. این مساله مشکلات عدیده‌ای را هم برای واردکنندگان و هم برای مصرف‌کنندگان که دامداران هستند، ایجاد کرده است.

ثبت سفارش اولیه ملاک شد

طبق اعلام اتاق بازرگانی تهران، ابوالفضل مژدهی، معاون دفتر قوانین و مقررات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در واکنش به این اظهارات می‌گوید: ستاد در دی ماه سال گذشته با گمرک در مورد مهلت ثبت سفارش مکاتباتی را به انجام رساند و متعاقب آن جلساتی هم برگزار شد. نتیجه آنکه مقرر شد ثبت سفارش اولیه ملاک قرار گیرد و تمدید دیرهنگام ثبت سفارش‌ها موضوع قاچاق تلقی نشود. او گفت که مستندات این تصمیم به زودی ابلاغ خواهد شد.

در ادامه، مهدی کمال‌نیا، مستشار تجدیدنظر سازمان تعزیرات حکومتی، نیز به فعالان اقتصادی توصیه می‌کند که برای آگاهی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین بروز مشکلات احتمالی کتاب قانون را با خود داشته باشند و آن را مطالعه کنند.

محمدرضا غفراللهی، ‌نایب‌رئیس این کمیسیون هم با دسته‌بندی پرونده‌های قاچاق می‌گوید: دسته‌ای از این پرونده‌ها، تعمدا و توسط خلافکاران شکل گرفته که اینها جزو مخاطبان اتاق نیستند. اما در مواردی هم ناآگاهی از قانون منجر به شکل‌گیری پرونده‌های قاچاق شده که لازم است آموزش‌هایی ارائه شود تا از تکرار این پرونده‌ها جلوگیری به عمل بیاید.

ارز رانتی نمی‌خواهیم

علی تقوی‌فر، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، هم با اشاره به اینکه دو نوع قاچاق وجود دارد که یکی از آنها در قالب ورود کالا به کشور و دیگری در ظاهر خروج کالا از کشور است، می‌افزاید: ریشه قاچاق به اختصاص ارز دولتی به برخی بخش‌ها بازمی‌گردد. بنابراین باید به دولت بگوییم که ما ارز دولتی نمی‌خواهیم. ارز دولتی اکنون به نهاده‌های بخش کشاورزی تعلق ‌می‌گیرد که اختصاص این یارانه کمتر از یک درصد در قیمت تمام شده این کالاها تاثیر دارد و مشخص است که تاثیر چندانی هم بر سفره مردم ندارد. ضمن آنکه فروشنده، مصرف‌کننده و مجری قانون نیز از نتایج این سیاست ناراضی هستند. ضرورت دارد که برای کنترل قاچاق، ارز تک‌نرخی شود.

همچنین علی مسعودنیا، کارشناس مسئول اقتصادی و بازرگانی کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران، هم به این نکته اشاره می‌کند که تا زمانی که بساط یارانه پهن باشد، فساد و قاچاق وجود خواهد داشت. او در ادامه بر ضرورت تمرکز بر قاچاق عمده تاکید می‌کند و می‌گوید:استفاده از ابزار تعرفه به جای ممنوعیت هم در کنترل قاچاق راهگشا خواهد بود.

لیلی حبیبی، معاون دفتر خدمات کسب‌وکار، نیز با بیان اینکه لازم است علت‌العلل قاچاق مورد بررسی و حل‌وفصل قرار گیرد، می‌گوید: با توجه به اینکه مجلس و دولت در آغاز راه قرار دارند، ‌می‌توان راه‌حل‌های ارائه شده را در قالب مانیفست به این دو نهاد ارائه کرد. همچنین ‌می‌توان از طریق آیین‌نامه و اصلاحیه مشکلات مطرح شده را برطرف کرد.

واردات کفش را آزاد کنید

علی لشگری، عضو هیات مدیره جامعه صنعت کفش ایران، هم با اشاره به محدودیت‌هایی که از سال 1397 در مورد واردات کالاهای مصرفی از جمله کفش اعمال شده است، می‌گوید: به‌رغم این محدودیت‌ها هر جا که بروید کالاهای قاچاق رسمی و قانونی به فروش می‌رسد. حالا که این محدودیت‌ها به نتیجه نرسیده، شایسته است امکان واردات قانونی برقرار شده و در عین حال نسبت به ارتقای توان رقابتی تولیدکنندگان ایرانی اقدام شود.

سید شجاع‌الدین امامی رئوف، دبیر انجمن نساجی ایران، هم با بیان اینکه مساله قاچاق پوشاک حل نشده است، ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد، توجه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیش از قاچاق سازمان یافته متوجه قاچاق خرد است. چنانکه شنیده ‌می‌شود، حتی قرار است مرسولات پستی را هم مورد بررسی قرار گیرد. در حالی که چنین سیاستی به نارضایتی عمومی منجر می‌شود. بنابراین شایسته است که تمرکز این ستاد به قاچاق عمده و سازمان یافته معطوف شود.

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب‌وکار اتاق تهران، چند نرخی بودن ارز را ام‌الفساد توصیف می‌کند و می‌گوید: واردات و صادرات با ارز ارزان مفسده‌های بسیاری ایجاد می‌کند و اگر ارز تک‌نرخی شود، شاید بسیاری از این مشکلات برطرف شود.

او با ارائه این پیشنهاد که واردات توسط مرزنشینان به کالاهایی که مشابه داخلی ندارد محدود شود، انتقاداتی هم به سامانه جامع تجارت وارد می‌کند و می‌گوید: سامانه جامع تجارت منجر به کاهش تولید شده و با ادامه این روند، توقف تولید طی دو الی سه ماه آینده محتمل خواهد بود که این وضعیت خلاف شعار سال است.