به گزارش اکوایران؛ طبق آمار رسمی مجموع کل صادرات نفتی و غیر نفتی کشور در سه ماهه اول 1403، بیش از 25 میلیارد دلار است که به نسبت رقم 14.3 میلیارد دلار واردات،‌ تراز تجاری کشور به مثبت 11 میلیارد دلار رسیده است. هنوز آمار دقیقی از تجارت غیرنفتی برای سه ماهه بهار به صورت شفاف منتشر نشده است.

اما در دوماهه سال جاری  میزان صادرات غیر نفتی کشور با افزایش ۳.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۸ میلیارد دلار  رسیده است. میزان وزنی صادرات غیرنفتی نیز در دو ماهه امسال ۲۳.۵ میلیون تن بوده که افزایش ۸.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است. در این مدت  ارزش تجارت خارجی ایران (مجموع واردات و صادرات)، ۲۵ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار اعلام شده است و میزان صادرات کشور با احتساب نفت خام و نفت کوره، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی به ۱۶.۲ میلیارد دلار رسیده است.

فرشید فرزانگان رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران و امارات در گفتگو با «اکوایران» از الزامات اصلاح سیاست‌های صادراتی شرکت‌های داخلی سخن گفت. به باور او  صادرکنندگان باید برنامه‌های هدفمندی ذیل اتاق بازرگانی که در آن هستند؛ تدوین کنند. در واقع آنها بهتر است در گام نخست خلاها را شناسایی کنند. یکی از این خلاها تامین مالی است. خلا دیگر نبود دانش مارکتینگ و بازاریابی جهانی است؛ ما در این حوزه بسیار ضعیف هستیم. درضمن همکاری‌های مشترک در راستای بهره‌مندی از توانمندهای شرکت‌های مختلف باید شکل بگیرد.

به باور او باید افراد موفق در حوزه صادرات، دانش و تجربه خود را با سایر صادرکنندگان حوزه خود به اشتراک بگذارند؛ چون خروجی این خیر همگانی موفقیتی فراتر از آنچه پیش‌بینی می‌شود؛ خواهد داشت.

به گفته او صادرات پایدار ارسال یک کانتینر گوجه  و هندوانه نشان از صادرات پایدار نیست. صادرات پایدار  صنایع غذایی تبدیلی است که روی شلف خاص قرار بگیرد.  این هدف هم به دست نمی آید مگر اینکه شما یک استراتژی دقیق صادراتی داشته باشد که از تحقیقات بازار شروع و در نهایت به خدمات پس از فروش تمام می‌شود.