به گزارش اکوایران؛ این کشور سال گذشته میلادی، بیش از 1.5 میلیون تن گندم دوروم به اتحادیه اروپا صادر کرد که حدود 50 درصد از کل نیاز این اتحادیه را به این محصول تامین می‌کند.

با این شرایط می‌توان گفت عرضه گندم دوروم قزاقستان به اتحادیه اروپا افزایش قابل توجهی داشته است. این سهم که در سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ میلادی 26.5 درصد معادل 10 هزار و 341 تن بود و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های 2024 تا 2025 میلادی میزان صادرات این کشور به این اتحادیه به 68.5 درصد برابر با 19 هزار تن برسد. این افزایش نشان‌دهنده وابستگی فزاینده اتحادیه اروپا به گندم دوروم قزاقستان و جایگاه این کشور به عنوان یک تامین کننده کلیدی است. براساس داده‌های اعلام شده افزایش قابل توجه عرضه گندم در دو هفته اول جولای به ثبت رسیده است.

به گزارش انجمن غلات ایران و به نقل از کمیسیون اروپا، در کنار «قزاقستان»، «ترکیه» و «کانادا» نیز از جمله تامین کنندگان اصلی گندم دوروم اتحادیه اروپا به شمار می‌روند. براساس این گزارش در سال‌های 2024 تا 2025 میلادی سهم صادرات گندم «ترکیه» به اتحادیه اروپا برابر با 27.7 درصد بوده و «کانادا» هم با سهم 10 درصدی در رتبه سوم تامین کنندگان اصلی گندم دوروم به اتحادیه اروپا قرار گرفته است.