به گزارش اکوایران؛ با توجه به اهمیت این شهرک‌ها برای بنگاه‌های صنعتی، زیرساخت‌های این شهرک‌ها از سوی متولیان این بخش‌ها تامین می‌شود تا واحدهای تولیدی با مشکل مواجه نشوند. در این خصوص فرشاد مقیمی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در میزگرد خانه صنعت، معدن و تجارت به مناسبت روز ملی حمایت از صنایع کوچک به این نکته اشاره کرد که صنایع کوچک در کشور ما خصوصی هستند وابستگی به دستگا‌‌ه‌های دولتی ندارند و می‌توانند در بخش تولید نقش قابل توجهی ایفا کنند با این حال به این بخشی کمی بی توجهی شده است.

به گفته مقیمی، به امروز در کنار فرصت‌های که این بخش دارد با تهدیداتی نیز روبرو هستیم که باید در این خصوص راهکاری در نظر گرفت. مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران معتقد است حمایت‌هایی که باید از صنایع کوچک صورت گیرد به دو بخش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تقسیم بندی می‌شود که از میان این دو بخش صنایع بزرگ با مشکل روبرو نیستند، اما صنایع کوچک در بخش سخت‌افزاری نیاز به حمایت دارند.

 با توجه به مشکلاتی که این بخش روبرو است، مقیمی به این نکته اشاره کرد که در برنامه هفتم توسعه مجوز ایجاد شهرک‌های صنفی در داخل حریم شهری به این سازمان واگذار شده است تا به این طریق روند ایجاد شهرک‌های صنفی تسهیل شود. از سوی دیگر سیاست‌گذاری در خصوص خوشه‌های کسب و کار هم به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران واگذار شده و به این طریق متولی این بخش مشخص شده است. علاوه بر موارد مذکور به گفته مقیمی، در حوزه تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی نیز در برنامه هفتم توسعه مقرر شد تا از فرصت‌های موجود در شهرک‌های صنعتی استفاده شود.

وی ادامه داد: ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک با ارتقای وظایف و مسئولیت‌ها مجموعه خدمات مورد نیاز مالی را به واحدهای تولیدی ارائه می‌دهد همچنین نقش و کارکردهای صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک ارتقا و به سمت کارکردهای حمایت مالی از بنگاه‌ها به عنوان بانک صنایع کوچک رفته است.

مقیمی با عنوان اینکه نقش برخی صنوف تولیدی برای صنایع کوچک به مراتب بیشتر از صنایع بزرگ است گفت: نقشه لجستیکی کشور در حوزه صنایع کوچک را اگر مرور و بازنگری کنیم اثرات جدی روی اقتصاد کشور خواهد گذاشت.

 مشکل برندسازی در کشور یکی دیگر از مواردی است که از سوی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مورد تاکید قرار گرفت. به گفته مقیمی برندینگ بسیار حوزه مهمی است که چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد در این خصوص می‌توان به این نکته اشاره کرد که ایران دومین تولیدکننده عسل دنیا است، اما برندسازی و بازاریابی مناسبی برای آن صورت نگرفته است و در جهان ناشناخته است. به گفته مقیمی، برای ۱۲۰ هزار تولیدکننده عسل کشور در حوزه توسعه برندینگ باید کار شود.

صنایع کوچک باز تعریف شوند

 مهدی صادقی نیارکی نائب رئیس اول اتاق بازرگانی تهران نیز در این نشست به این نکته اشاره کرد که باید نگاهی که به صنایع کوچک وجود دارد تغییر کند و واحد‌های صنعتی به لحاظ تعداد ارزیابی نشوند، بلکه ملاک سنجش واحدهای تولیدی براساس ارزش آنها صورت گیرد.

به گفته نیارکی، این یک مقوله کیفی است اگر این اتفاق شکل گیرد، می‌توان شاهد بازآفرینی در بخش صنایع کوچک رخ دهد.

درگیری صنایع با مشکل ناترازی انرژی

اصغر مصاحب یک از دست‌اندکاران شهرک‌های صنعتی نیز در این نشست به این نکته اشاره کرد که باید صنایع را در سه سطح «کلان»، «سازمانی» و «تولیدکنندگان و فعالان کسب و کارها» دسته بندی کرد.  

به گفته مصاحب، در سطح کلان که سیاست‌گذاری در سطوح اسناد بالادستی صورت می‌گیرد موانع چندانی وجود ندارد، اما در سطح دوم، یکسری رسالت‌ها و ماموریت‌ها وجود دارد این بخش با موانعی روبرو است که فرصت‌های ایجاد شده برای این بخش را به چالش بدل می‌کند. اما در سطح سوم تولیدکنندگان و فعالان کسب و کارها قرار دارند که این بخش در حال حاضر با مشکلات بسیاری روبرو است.

مشکل ناترازی انرژی یکی دیگر از مواردی است که مصاحب به آن اشاره کرد و در این خصوص گفت، ناترازی انرژی بخش صنعت را با مشکلات بسیاری روبرو کرده است.

علاوه بر مشکل ناترازی انرژی در بخش زیرساخت‌ها نیز نیازمند یک نوسازی هستیم و از سوی دیگر باید مشکل تامین مالی و مواد اولیه بنگاه‌های صنعتی را هم برطرف کرد.

مرتضوی دبیرکل خانه صنعت معدن و تجارت ایران هم در این نشست با اشاره به اینکه مردمی‌ترین بخش اقتصاد بنگاه‌های متوسط هستند افزود: در یک برهه آسیب جدی به این بخش وارد کرد، بانک‌ها یکی از بزرگترین آسیب‌ها را به بنگا‌‌ه‌های کوچک و متوسط وارد کردند و دلیل اصلی آن هم به این موضوع باز می‌گشت که بانک‌های داخلی بیش از آنکه ایده محور باشند وثقیه محور هستند و این امر موجب می‌شود تا ایده‌های نادیده گرفته شوند.

ضربه واحده‌های صنعتی خانوادگی در سال‌های 57-58 یکی دیگر از مواردی است که مرتضوی به آن اشاره کرد و در این خصوص گفت: این واحد‌ها شاکله بخش صنعت کشور بودند و می‌توانستند محور توسعه صنایع کوچک در ایران باشند که این اتفاق با توجه به ضربه‌ای که به این صنایع زده شد از بین رفت.