به گزارش اکوایران؛ طبق داده‌های رسمی در حال حاضر ایران 80 هزار تن مرغ صادر کرده است این درحالی است که توان صادرات 200 هزار تن است. 

موضوعی که از نگاه برخی فعالان صنعت ناشی از بازرگانی این محصولات است. موسس تلاونگ میگوید حوزه صنعت طیور نیاز به بازرگانی قوی دارد الان فقط خود تولیدکنندگان نقش بازرگان را هم بازی میکنند که این در جریان صادرات اثر دارد. 

البته برخی همچون غلامعلی فارغی رئیس هیئت مدیره بهپرورر شرایط کنونی را ناشی از ساختار سنتی صنعت می‌دانند. رئیس هیئت مدیره بهپرورر در گفتگو با «اکوایران» می‌گوید: اثر این ساختار سنتی را در سر سفره ها هم می توان دید؛ مردم اکنون  .حداقل 25 درصد مرغ را گران می خرند و با اصلاح ساختار مردم  می‌توانند مرغ ارزان بخورند

او با اشاره به واردات 70 درصدی نهاده ها ادامه می‌دهد: اگر ساختار موجود اصلاح شود؛ ما شاهد صرفه جویی یک میلیارد دلاری در زمینه تامین نهاده‌ها هستیم.

طبق داده‌های موجود  درحال حاضر بازار مرغ  منطقه  3 میلیون تن است. فارغی می‌گوید: از این بازار ترکیه 10 الی  15 درصد تامین میکند با اینکه واردکننده نهاده است همچون ما . ولی ما نتوانستیم این کار را انجام دهیم.

به تعبیر دیگر ایران در این حوزه از ترکیه باخته است. باختی که ناشی از کیفیت مرغ ایرانی نیست. چون مرغ بی کیفیت صادر نمیشود. فرزاد طلاکش دبیرکل انجمن ملی طیور ایران به اکوایران میگوید: اگرچه در برخی واحدهای کوچک نظارت بر مصرف بی رویه دارو وجود ندارد و امکان دارد باقی مانده های دارو در مرغ های مرغداری های کوچک مشاهده شود. اما این مرغ ها صادر نمی شود.

او تاکید کرد باقی مانده سموم در مرغ وجود ندارد.