به گزارش اکوایران، دولت بر اساس قانون بودجه سال جاری، 39 روز مهلت دارد تا مطالبات 101هزار میلیارد تومانی کشاورزان بابت خرید تضمینی گندم را بپردازد.

در قانون بودجه سال 1403، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف شده است که خرید گندم مازاد نیاز صنف و صنعت کشاورزان داخلی را صرفا «از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها تسویه نماید» و امکان استفاده از سایر منابع بودجه‌ای مطابق قانون فراهم نیست.

سازمان برنامه و بودجه برای رفع این ناترازی و با توجه به ضرورت پرداخت بهای گندم در نیمه اول سال،‌ اقدام به اخذ مجوزهای لازم از شورای عالی هماهنگی سران قوا و تخصیص اعتبار مورد نیاز از محل بودجه عمومی و سایر ظرفیت‌های قانون بودجه سالانه برای پرداخت مطالبات گندمکاران کرده است.

بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از شرکت بازرگانی دولتی ایران تا 22 مرداد 1403 حدود 11.1 میلیون تن گندم به ارزش 196 هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ مقدار حدود 17 درصد و به لحاظ ارزش 27 درصد افزایش نشان می‌دهد.

در حال حاضر، حدود 95 هزار میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان پرداخت شده است که باتوجه به اهمیت موضوع،‌ اقدامات لازم جهت تامین منابع مورد نیاز برای تسریع در تسویه باقیمانده مطالبات کشاورزان در مهلت قانونی در حال انجام است.

لازم به ذکر است بالاترین میزان خرید تضمینی گندم به سال ۱۳۹۵ با یازده میلیون و ۵۲۰ هزار تن مربوط می‌شود اما سال گذشته نیز وزارت جهاد کشاورزی توانست به وعده خود در پرداخت مطالبات گندم‌کاران تا پایان مهر عمل کند و توانست با کمک دولت ۱۰ میلیون و ۳۵۷ هزار تن گندم از کشاورزان ۳۱ استان کشور با رقمی نزدیک به  ۱۵۶ هزار میلیارد تومان،خریداری کند.