به گزارش اکوایران؛« پایانه مرزی کوزهرش در شهرستان سلماس به منظور گسترش تجارت بین دو کشور ایران و ترکیه راه اندازی خواهد شد» این سخن مهرداد سعادت دهقان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه در گفت‌وگو با ایلنا بود.این پایانه در پی تقاضای مرزنشینان ایران و ترکیه ، به منظور کاهش ترافیک در سه گذرگاه دیگر راه اندازی و سبب می‌شود هزینه حمل کالا و در ادامه هزینه تمام‌شده تجارت به طور محسوسی کاهش و قدرت رقابت ایران در بازارهای فرامرزی افزایش یابد.  

اما نکته قابل توجه این است که گشایش این گذرگاه لزوما به معنای توسعه و تسهیل تجارت ایران و ترکیه نیست و آنچه بیش از راه‌اندازی گذرگاه اهمیت دارد تجهیز آن به امکانات روز است،امروز بدون دستگاه ایکس‌ری هیچ گذرگاه مرزی کاربری ندارد. 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه تصریح کرد: اکنون اصلی‌ترین تقاضای بازرگانان بخش خصوصی در ارتباط با ترکیه برقراری تجارت آزاد میان دو کشور و صفر شدن تعرفه‌های تجاری است و البته راه‌اندازی گذرگاه‌های متعدد و مجهز پیش نیاز این امر قلمداد می‌شود. 

کشور ما پتانسیل صادرات سالانه ۱۵ میلیارد دلار کالا را به ترکیه دارد و برای تجارت دو کشور ارزش ۳۰میلیارد دلار  ترسیم شده با این حال تحقق این رقم با تجارت آزاد امکان‌پذیر است و حتی تجارت ترجیحی هم دیگر به کار نمی‌آید و روشی منسوخ است این در حالی است که علاوه بر بازرگانان ایرانی بازرگانان بخش خصوصی ترکیه هم از برقراری تجارت آزاد با ایران استقبال می‌کنند. 

سیاست دلارزدایی در مبادلات تجاری 

سیاست کشور ما در حوزه تجارت خارجی با همسایگان به این سمت پیشرفته است که در مبادلات از ارزهای جایگزین دلار،‌ استفاده شود . درخصوص کشور ترکیه نیز بانک مرکزی ایران پیشنهاداتی درباره تجارت با لیر و ریال به همتای ترکیه‌ای خود داده است اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده و به نظر می‌رسد طرف ترکیه‌ای با توجه به منافع ملی خود در این مسائل دست به عصا رفتار می‌کند و هنوز در معاملات ایران و ترکیه دلار ارز غالب است.

هر چند در گذشته تمامی کشورها با ارزهای دلار و بعد یورو به تجارت با یکدیگر می‌پرداختند؛ اما کشورها یک رویگردانی نسبت به این دو ارز به خصوص دلار آمریکا پیدا کردند و مایل هستند که از ارزهای ملی خود در معاملات اقتصادی و بازرگانی استفاده کنند، اما این اقدام نیز دارای ریسک است و ابزاری‌های پوششی برای آن تعریف نشده است.  

 ولی اخیراً بانک‌های مرکزی کشورها در یک اقدام نوباورانه، اقدام به قراردادهای سوآپ کردند و برای ریسک ارزهای ملی یکدیگر، ابزاری‌های پوششی تعریف کردند؛ زیرا از آنجایی جمهوری اسلامی ایران یک کشور تحریمی است به طریق اولی باید وارد این فضا می‌شد که خوشبختانه این رویکرد اتخاذ شد و بین بانک مرکزی ایران و دولت روسیه پیمان پولی بانکی منعقد شود .