به گزارش اکوایران؛ این توافق به منظور گسـترش روابـط تجـاری و سـرمایه‌گذاری بیـن ترکیـه و کشـورهای عضـو شـورای همـکاری خلیج‌فـارس که شامل «بحریـن»، «قطـر»، «کویـت»، «عربسـتان سـعودی»، «امـارات متحـده عربـی« و «عمـان» ترسـیم شده است.

توافق صورت گرفته برای دوطرف دارای اهمیت بسیاری است، تولید ناخالص داخلی مجموع کشورهای همکاری خلیج فارس بیش از 2.4 تریلیون دلار است و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال 2050 به 6 تریلیون دلار برسد. رسیدن به این توافق دسترسی شرکت‌های ترکیه‌ای به بازار بزرگ و رو به رشد را به وجود خواهد آورد.

براساس بخشی از گزارش پایش تحولات جهانی اتاق ایران، این توافق می‌تواند به تقویت روابط تجاری در حوزه‌های سنتی مانند انرژی، فرصت‌‌های جدیدی را برای همکاری در بخش نوظهور مانند فناوری، داروسازی و گردشگری سلامت نیز برای طرفین ایجاد می‌کند.

در این توافق طرفین در خصوص سرمایه‌گذاری متقابل هم به توافق رسیده‌اند و مقرر شده تا شرکت‌های ترکیه‌ای و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بتوانند از این فرصت برای سرمایه‌‌گذاری در بخش‌های مختلف یکدیگر استفاده کنند.

منافع توافق برای ترکیه

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد این توافق منافع بسیاری برای ترکیه به همراه خواهد داشت که در این خصوص می‌توان به «افزایــش حجــم صــادرات»، «جذب سرمایه‌گذاری»، «تقویت موقعیت ژئوپلیتیکی» اشاره کرد. براساس این گزارش شــرکت‌های ترکیــه‌ای می‌تواننــد بــا حــذف تعرفه‌هــا و موانــع تجــاری، صــادرات خــود را بــه کشــورهای شــورای همــکاری خلیج‌فــارس افزایــش دهنــد. از سوی دیگر با این توافق زمینه جذب سرمایه گذاری‌های خارجی در ترکیه افزایش خواهد یافت و این امر به رشد اقتصادی این کشور کمک خواهد کرد.

تقویـت موقعیـت ژئوپلیتیکـی یکی دیگر از امتیازاتی است که ترکیه می‌تواند با امضای این توافق به دست آورد و موقعیت خود را در منطقه تقویت کند و به یکی از شرکای تجاری مهم کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بدل شود.

منافع توافق برای کشورهای شورای خلیج فارس

بررسی‌ها نشان می‌دهد این توافق می‌تواند، ایجاد تنوع اقتصادی برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را به همراه داشته باشد و از درآمد نفتی این کشور کم کند.

از سوی دیگر با این توافق امکان دسترسی به فناوری پیشرفته ترکیه برای شرکت‌های کشورهای این شورا فراهم خواهد شد و در نهایت با این توافق امکان تقویت همکاری خلیج فارس و افزایش ثبات و امنیت منطقه کمک خواهد کرد.