به گزارش اکوایران؛ در نشست اخیر  فعالان بخش خصوص ایران با سفیر چین، موضوع توسعه همکاری‌های اقتصادی دو طرف مطرح شد. در این میان موضوع معافیت دریافت روادید چین از سوی برخی کشورها  در یک سال و چند ماه مطرح شد.

در ادامه هم طرف ایرانی هم پیشنهاد داد که این سیاست درباره ایران نیز اعمال شود تا تجار و گردشگران ایرانی هم بدون نیاز به دریافت روادید بتوانند به این کشور سفر کنند. چون چندین سال است که تهران ، دریافت روادید ایران برای چینی‌ها را لغو کرده تا آنها به راحتی بتوانند در کشور تردد کنند. 

اما سونگ پی وو، سفیر چین در تهران که در اتاق بازرگانی ایران به اظهارات فعالان اقتصادی گوش میداد. نسبت به این موضوع موضعی نگرفت و سکوت کرد. 

امضا توافقنامه 25 ساله

امضا توافقنامه 25 سال در چه وضعی است؟ صمد حسن زاده رئیس اتاق ایران میگوید: تا به امروز توافق‌های صورت گرفته جنبه عملیاتی نگرفتند ولی ضرورت دارد روی این بخش تمرکز ویژه‌ای صورت گیرد و باید اجرایی شدن مفاد این توافق‌نامه در دستورکار مقامات چینی قرار بگیرد. 

طبق اعلام اتاق ایران،  حسن‌زاده با اشاره به برگزاری هفتمین دوره نمایشگاه واردات چین که قرار است 15 تا 20 آبان در شانگ‌های برگزار شود بر لزوم اجرایی شدن مفاد موافقت‌نامه 25 ساله که بین ایران و چین امضا شده است، تأکید شد.

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین  هم می‌گوید:  درخواست فعالان اقتصادی ایرانی این است که برای حضور در نمایشگاه نوامبر، دولت چین همراهی لازم را داشته باشد و در پرداخت‌های لازم، زمان بیشتری را منظور کند. ایران در صدد آن است که امسال با توان بیشتری نسبت به سال قبل در نمایشگاه واردات چین مشارکت کند و وسعت پاویون خود را از دو هزار متر به دوهزار و ۵۰۰ متر افزایش دهد.