به گزارش اکوایران؛ براساس داده‌های اعلام شده ارزش گوشی‌های تلفن همراه واراتی به کشور در ۲ رویه تجاری و مسافری ۹۶۶ میلیون و ۴۹۱ هزار دلار بوده که از لحاظ تعداد ۱۵ درصد و از حیث ارزش ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. با توجه به کاهش واردات گوشی همراه فعالان این بخش پیش‌بینی می‌کنند کمبود و افزایش قیمت موبایل در بازار دور از ذهن نیست و بازار احتمالا در ماه‌های آینده با مشکلات بسیاری در تامین گوشی مورد نیاز بازار مواجه خواهد شد.

انجمن واردکنندگان موبایل چندی پیش نسبت به تاخیر در تخصیص ارز و چالش‌هایی که می‌تواند در بازار به وجود آید هشدار داده بود و با توجه به آمار ارائه شده می‌توان گفت پیش‌بینی این انجمن شکل حقیقت به خود گرفته است. 

براساس این گزارش از مجموع گوشی تلفن‌همراه وارداتی به کشور در این مدت ۴ میلیون و ۹۳ هزار و ۷۷۴ دستگاه به ارزش ۸۹۴ میلیون دلار به شیوه تجاری و ۱۳۳ هزار و ۳۰۸ دستگاه به ارزش ۷۲ میلیون و ۴۹۲ هزار دلار به شیوه مسافری وارد کشور شده است.

این گزارش در خصوص درصد تغییرات واردات گوشی تلفن همراه به کشور به تفکیک رویه تجاری و به این نکته اشاره شده که در این مدت واردات گوشی تلفن همراه در رویه تجاری از لحاظ تعداد ۱۳ درصد و از حیث ارزش ۵ درصد کاهش و در رویه مسافری از لحاظ تعداد ۴۳ درصد و از حیث ارزش ۴۵ درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر وزیر ارتباطات هم در خصوص آخرین وضعیت گوشی‌های آیفون مدل 14 و 15 به این نکته اشاره کرد که تصمیم‌گیری درباره رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ در حوزه وزارت صمت است، این موضوع را پیگیری می‌کنیم.